Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan aps betale for at jeg træder ud af selskabet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er 3 ejere af et aps - hver part ejer 1/3. Selskabet ejer en nedlagt landbrugsejendom som udlejes. Selskabet har en værdi på ca 350000 kroner bestående af friværdi og en bankkonto med ca 140000 Kr. Jeg ønsker at sælge min anpart til de to andre. Vi er enige om at jeg træder ud og værdiansættelsen kommer heller ikke til at volde problemer. Spørgsmålet er om de kan betale mig med likvide midler fra selskabets kontantbeholdning. Jeg er godt klar over at jeg skal betale skat af det min anpart værdiansættes til udover værdien af indskuddet, men må de andre betale mig med et beløb fra kontantbeholdningen, sålænge selskabet er solvent og værdien er lig med eller overstiger kravet til indskudskapital i et aps.

VH

Den tvivlende

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Både ja og nej.
Du kan sælge din anpart til selskabet.
Dine medejere ejer herefter hver 1/3 og selskabet ejer 1/3 i sig selv.
Det er dog tåbelig dyrt for dig skattemæssigt, da hele din salgspris blir beskattet (og ikke kun fortjenesten)

Dine medejere kan også bare købe din andel. Dette kan dog ikke ske af selskabets midler, men kun deres egne. Selskabets midler kan dog udloddes til dem. Hertil svares udbytteskat, og herefter kan nettoudbyttet bruges til at købe anparten fra dig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej de kan kun betale dig med egne penge der er beskattede hvis det er dem der køber helt enkelt og % del lyder langt over hvor selskabet måske i stedet kunne erhverve dem men det må andre sige

De andre kan i alle fald ikke købe med selskabets midler. Iøvrigt betyder det som er i en bank ikke at det er værdien - der kan jo være gæld og meget andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)