Et Litauiske firma har købt en del maskiner på auktion i Danmark. Jeg har hjulpet dem med at nedtage maskinerne. Skal nu fremsende en faktura til firmaet i Litauen. Forstår det sådan, at der ikke skal moms på fakturaen for min ydelse, men at det litauiske firma overtager momspligten, og at jeg på fakturaen skal skrive Reverse Charge, og deres VAT nummer. Er der nogen der ved om dette er korrekt. MVH Conny
Når du handler med udlandet, afhænger momsreglerne blandt andet af, om du handler med varer eller ydelser, med virksomheder eller private. Hvis du som dansk virksomhed sælger ydelser til virksomheder i andre EU-lande, skal du normalt ikke opkræve dansk moms. Køberen skal selv beregne og betale moms i det EU-land, hvor han har sin virksomhed.
Et Litauiske firma har købt en del maskiner på auktion i Danmark. Jeg har hjulpet dem med at nedtage maskinerne. Skal nu fremsende en faktura til firmaet i Litauen. Forstår det sådan, at der ikke skal moms på fakturaen for min ydelse, men at det litauiske firma overtager momspligten, og at jeg på fakturaen skal skrive Reverse Charge, og deres VAT nummer. Er der nogen der ved om dette er korrekt. MVH Conny
ja det er korrekt - gem gerne screenshot af kontrollen af at det er momsregistrerede - og du bogfører som salg af ydelse til EU og angiver det på kundens momsnummer + samlede EU salg uden moms i rubrik B