Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En-krones-selskaber skylder Skat en halv milliard

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2112
Skrevet kl. 14:40

Det kommer vel an på om regler bliver opfyldt. Har selv 3, der er fra starten. Men nogen bruger måske finten "1 krone" til noget andet end det er lavet til.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Ravn:

Gad vide om dagene er ved at være talte for IVS selskabsformen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/en-krones-selskaber-skylder-skat-en-halv-milliard

Jf. artiklen skyldes en del bl.a. , de mange tvangsopløsninger som ses for denne type. Kunne jo være ideelt, at man lod bøder ved for sen indberetning mv. opretholdes selvom selskabet ryger igennem tvangsmøllen. Det giver et lidt større incitament for ledelsen med rettidig indberetning og ikke bare lade det offentlige stå for lukningen af selskabet. Denne del kunne man også fint lade kurator/likvidator sende en fast regning til ejeren på fx 5.000, så det ikke bare er det offentlige som betaler. Det skal dog naturligvis ikke være sådan at man plukker håret af en skaldet, så det skal ske med modifikationer.

Yderligere synes jeg, at kunne huske at inspirationskilderne hhv. Tyskland (UG) og England (Ltd) har en noget strengere lovgivning mht. hæftelsesgennembrud. Kunne være en stramning rettet imod IvS'er kunne være interessant.

Derudover ville det ikke gøre mig det mindste, hvis et IvS krævede 5-10.000 i stiftelseskapital som minimum. Det er stadig uhørt lidt ifht. kravene for de fleste reelle virksomheds opstarters likviditetsbehov, men omvendt starter selskabet da i det mindste ikke med kapitaltab efter stiftelsesgebyret er betalt.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er meget enig Chrisitan, selvom jeg hellere så at man afskaffede IVS. Man taler om at den ansvarlige kapital for et A/S skal nedsættes til 200.000 kr. Hvis det bliver tilfældet så lad os have valget mellem et A/S til 200.000 kr eller et Aps til 50.000 kr. 

Argumentet for at lave IVS var at man skulle konkurrere med 1 euro selskaberne i udlandet. Mon mere end 500 mill ville være forsvundet til udlandet? Næppe.....

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan vel næppe overraske nogen? Hvis folk ikke selv tør satse mere end 1 kr på en virksomhed, så burde de måske overveje at lave noget andet...

Og nu får IVS selskaber endnu svære ved at få kredit, når sådan en artikel først begynder at komme ud til mange virksomhedsejere...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:17

Whiskey:
Argumentet for at lave IVS var at man skulle konkurrere med 1 euro selskaberne i udlandet. Mon mere end 500 mill ville være forsvundet til udlandet? Næppe.
nej ret utænkeligt 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 17:38

Nå nu meddeler Dansk folkeparti at de er klar til at nedlægge IVS selskaber ;-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 21:18

Ros til dig Ravn, kan forstille mig, at dette kan udvikler sig til en spændende tråd.

Det manglede jo bare, at der var en der opstartede den.

Der er fordele og ulemper ved alle virksomheds former:

Fordele for stifteren.

Fordele for kunden.

Fordele for diverse kommuner/staten.

Osv.

Men der er også minus ved virksomheds former:

Minus for kunden.

Minus for den ansatte.

Minus for skattebetalende borger.

Osv.

Der er altid speciale omstændigheder for den enkle, men ser også mange huller for svindlere og endda inkompetente eller ignorant iværksætter, som måske burde, have en obligatorisk samtale/kursus med en erfaren rådgiver, inden deres CVR bliver udskrevet. Der burde i i hvert fald ifølge min mening, være nogle flere krav eller obligatorisk kursuser omkring, at starte sig eget selvskab. for sin egen skyld, for skattebetalernes skyld, og får kundens skyld.

Alle kan have en kanon ide, men det er dermed ikke sikkert at de forstår at føre den ud i livet, eller forstår skattereglerne osv.

Der er gratis rådgivning i kommunerne, men den er valgfri, og i følge min egen erfaring, mangelfuldt og intetsigende.

Der er meget mere at sige og uddybe omkring dette emne, og håber også, at denne tråd bevæger sig, blandt andet i denne retning.

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 09:55

Var det ikke lidt det samme da SMBA selskaber var på mode for knap 10 år siden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22

Allan Møller Rantaniemi:
inkompetente eller ignorant iværksætter, som måske burde, have en obligatorisk samtale/kursus med en erfaren rådgiver, inden deres CVR bliver udskrevet

En af mine kæpheste. Ud over jeg mener 1 krone ikke fører til spor uanset hvad (ofte 3 mand med 33 ,3 øre) så krav til minimumsviden. 

Støt ikke med penge direkte med gratis kurser o.l. og kræv f.eks. kørekort til ALLE former for opstart - her en til f.eks. IVS eller ApS som absolut minimum 

https://goo.gl/forms/9JfZAcv04PZESzcG3  

Test jer selv for sjov

dertil skal alle bøder for for sent regnskab, manglende registreringer og andet - sammen med en udgiftsdækning til evt tvangslukning pålægges ejerne uanset lukningen

Opstart i CVR skal gøres langt bedre - jeg har givet disse punkter til EOS til deres overvejelser i et møde de kaldte mig ind til:

• Krav om man bekræfter NemKonto oprettes snarest efter stiftelse
  • Krav om bekræftelse på moms registrering eller ikke momsregistrering (mange glemmer da registreringen laves seperat siden)
  • Krav om oprettelse af egen e-mail tilknyttet til selskabets nye digitale CVR postkasse før registreringen går igennem
  • Krav om registrering af både legale og reelle ejere inden registrering går igennem (jeg kan i CVR stadigt finde selskaber uden sågar legale ejere)
  • Krav om at man bekræfter man er bekendt med lovkrav om arbejdsskadeforsikring
  • Bekræftelse med, at man er bekendt med at alle udbetalinger af løn og udbytte skal angives til skat direkte.
  • Bekræftelse på man er bekendt med frist for regnskabsaflæggelse og personlig bod ved mangel på samme.
  • Bekræftelse på man er bekendt med, at en evt tvangslukning vil medføre krav om betaling af xxx kr af ejerne i forbindelse med evt tvangslukning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)