Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunden er skiftet fra enkelmands til aps

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Søger lidt råd da jeg ikke rigtig kan finde et svar på det jeg ønsker.

Jeg har en kunde som der er lavet aftale om han skulle aftage nogen vare her til december, bestillingen er lavet mellem os under et møde med efterfølgende fremsendes af order bekræftelse.

Kunden var på daværende tidspunkt i maj et enkeltmands firma, som ordrebekræftelse er udstedet til.
Jeg er så ikke klar over kunden havde ændret sit firma til aps i juni måned og heller oplyst om dette af kunden.

Jeg finder ud af det da jeg ringer for at høre om levering tiden passer til 3 december, hvor kunde siger han ikke han har bestilt vare fra mig.

Jeg udtrykker for kunden der er jo sendt en email bekræftelse i maj på orderen og der er ikke gjort indsigelse , hvilket jeg antager for accepter af orderen.

Kunden siger ikke mit problem da vi intet skriftligt har, her tænker jeg sådan lige sh.. her.

Er der noget man kan gøre eller er det bare lære penge jeg må leve med ???

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindblad1:

Hej alle

Søger lidt råd da jeg ikke rigtig kan finde et svar på det jeg ønsker.

Jeg har en kunde som der er lavet aftale om han skulle aftage nogen vare her til december, bestillingen er lavet mellem os under et møde med efterfølgende fremsendes af order bekræftelse.

Kunden var på daværende tidspunkt i maj et enkeltmands firma, som ordrebekræftelse er udstedet til.
Jeg er så ikke klar over kunden havde ændret sit firma til aps i juni måned og heller oplyst om dette af kunden.

Jeg finder ud af det da jeg ringer for at høre om levering tiden passer til 3 december, hvor kunde siger han ikke han har bestilt vare fra mig.

Jeg udtrykker for kunden der er jo sendt en email bekræftelse i maj på orderen og der er ikke gjort indsigelse , hvilket jeg antager for accepter af orderen.

Kunden siger ikke mit problem da vi intet skriftligt har, her tænker jeg sådan lige sh.. her.

Er der noget man kan gøre eller er det bare lære penge jeg må leve med ???

Jeg er bange for du ikke kan få et sort/Hvidt svar på dit spørgsmål, da der er rigtig mange af faktorerne som kan tolkes til begge sider.

 

Så først og fremmest skal du nok gøre op med dig selv om det er noget du vil bruge tid og ressourcer på? 

 

I forhold til selve problemstillingen, så er kernen som jeg ser det om i reelt har en aftale og ikke så meget hvem den er med. 

Grunden til med hvem du har en aftale ikke er så relevant er, at i en aftale med en personlig virksomhed hæfter indehaveren som udgangpunkt for aftalens opfyldelse, så vil den tidligere indehaver (nu bare aktionær, måske direktør i ApS‘et) være erstatningspligtig for en positiv aftaleopfyldelse.

 

Har du så reelt en aftale? En ordrebekræftigelse som der ikke er gjort indsigelse imod er desværre i sig selv ikke helt nok. 

Det der så afgør dit spørgsmål er nok nærmere “sædvane og kotyme”; først og fremmest har i handlet sammen tidligere og har du der fremsendt ordrebekræftigelser på samme måde som nu? Hvad er det for en vare du sælger, burde “køber” vide at såfremt der ikke reageres på ordrebekræftelsen, vil det medføre et betydeligt tab for dig?

 

Du står overfor tre alternativer; glemme sagen, køre hårdt på med en advokat eller forsøge at forhandle med køber!

Var jeg i dine sko ville det nok være et spørgsmål om hvad du står til at tabe på sagen der afgør det, da man hurtigt kan komme til at bruge flere penge på at få ret end man tjener på aftalen/handlen

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at kunden stadig hæfter for alle aftaler der er lavet i den personlige virksomhed, når den bliver lavet om til ApS.
https://www.nemadvokat.dk/blog/skattefri-virksomhedsomdannelse/

Om der er så meget at gøre ved jeg ikke. Hvis beløbet er stort, så må man vel tage en advokat på eller inkassofirma ind.

Men det er jo selvfølgelig ret skidt at der ikke foreligger skriftlig dokumentation for aftalen.
Så det vil være påstand mod påstand.
På den anden side, kan man jo ikke bare sende ordrebekræftelser ud til gud og hver mand, og når de så ikke gør indsigelser, så regne med at de accepterer ordren. ;)

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Jesper_Nl og Frederik-N.

Jeg har selv en kunde, der kørte i enkeltmandsfirma, i mange år. Så var der en kunde der fik lavet en masse og min kunde tabte kr. 100.000,00. Så anbefalede jeg at der blev stiftet/omdannet til selskabsform, således at hvis det går galt så kan han blive i hus/forretning osv. Så vores Amino-ven Jacob Tøjner kom på sagen.

Men: Inden det blev omdannet til ApS, havde vi (kunden og jeg) lavet en aftale om levering af forskellige varer. Da varerne kom hjem var ApS stiftet.
Der skulle broderes på tøjet, så jeg kontaktede kunden og sagde: "Jeg synes du skal have ApS på det ene og IVS på det andet, så har du styr på retsformen". Det blev lavet. Og det er betalt. Firmaerne kom til at hedde det samme blot med ApS og IVS.

Det jeg mener det er: Kunden vidste godt at han skulle lave ApS inden 30.06! Igen som Jesper_Nl og Frederik-N siger: Hvad er beløbet, er det værd at bruge tid og penge på?. Hvis din kunde er reel, så ville han sige: "Du skal lave en ny ordrebekræftelse til xxx ApS istedet for den tidligere fremsendte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindblad1:
Er der noget man kan gøre eller er det bare lære penge jeg må leve med ???
Hvor mange penge er der tale om? Er det noget du kan afsætte til anden side uden det store tab?

Hvis der er tale om betydeligt beløb og varer der er svært omsættelige til andre - så ville jeg bruge et par tusinde på et indledende møde med en advokat.

Personligt opfatter jeg den pågældende "kunde" som et stort R..h.. - og ville ikke bruge 5 min mere på ham. Han vil ikke være en god samarbejdspartner/kunde fremadrettet så han er ikke værd at gemme på.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindblad1:

Jeg har en kunde som der er lavet aftale om han skulle aftage nogen vare her til december, bestillingen er lavet mellem os under et møde med efterfølgende fremsendes af order bekræftelse.

Kunden var på daværende tidspunkt i maj et enkeltmands firma, som ordrebekræftelse er udstedet til.
Jeg er så ikke klar over kunden havde ændret sit firma til aps i juni måned og heller oplyst om dette af kunden.

Jeg finder ud af det da jeg ringer for at høre om levering tiden passer til 3 december, hvor kunde siger han ikke han har bestilt vare fra mig.

Jeg udtrykker for kunden der er jo sendt en email bekræftelse i maj på orderen og der er ikke gjort indsigelse , hvilket jeg antager for accepter af orderen.

Kunden siger ikke mit problem da vi intet skriftligt har, her tænker jeg sådan lige sh.. her.

Sagen kan gøres meget sort/hvid. Hvis kunden ikke har bekræftet ordren, så hæfter kunden ikke. Alle kan fremsende en ordrebekræftelse, men der skal være en accept fra kunden, ellers har du ikke nogen sag. 

Der findes ikke stiltiende accept ved fremsendelse af beskæftigelse pr mail eller brev. 

Med andre ord skal du have dokumentation på, at der faktisk reelt er indgået en aftale, og at din kunde har accepteret dette. Har du ikke sådan en dokumentation, er det en tabt sag at gå videre med...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Sagen kan gøres meget sort/hvid. Hvis kunden ikke har bekræftet ordren, så hæfter kunden ikke. Alle kan fremsende en ordrebekræftelse, men der skal være en accept fra kunden, ellers har du ikke nogen sag. 

Der findes ikke stiltiende accept ved fremsendelse af beskæftigelse pr mail eller brev. 

Med andre ord skal du have dokumentation på, at der faktisk reelt er indgået en aftale, og at din kunde har accepteret dette. Har du ikke sådan en dokumentation, er det en tabt sag at gå videre med...

Nu er der heller ikke nogen i tråden som skriver at en stiltiende accept er vejen frem, nærmere tværtimod.

 

Ellers er vi da enige, når alle mellemregningerne er gjort op er sagen helt sort/hvid.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden har aldrig svaret tilbage på ordrebekræftelse, men der er handlet med kunden før.

Beløbet er 75000 inkl moms og varen er ikke speciel lavet men vare som sælges andre steder i dk hvor jeg har videre solgt mine vare til butikker.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@Fashion-Seller

Så vis en kunde ikke svare tilbage på en ordrebekræftelse selv om aftalen er indgået mundtlig over tlf eller ved personlig møde så er man pp rø... vis der ikke ligger noget skriftligt eller retur svar på orderen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindblad1:

@Fashion-Seller

Så vis en kunde ikke svare tilbage på en ordrebekræftelse selv om aftalen er indgået mundtlig over tlf eller ved personlig møde så er man pp rø... vis der ikke ligger noget skriftligt eller retur svar på orderen

ja hvis ikke man kan bevise en aftale, så er den jo ikke meget værd. Ellers kunne man jo hævde alt muligt og lade som om den ene og andet. 
Har i handlet i flere år, og det er kutyme at de bestiller og du altid sender ordrebekræftelse - og det ligner et mønster, så vil en dommer ofte sige der er en aftale, men ellers, mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, bare pokkers vanskelige at bekræfte. Om jeg husker det oprindelige korrekt, var der så også laaang tid mellem aftale og punktet hvor der skulle leveres - så ja - jeg tror du skal opgive den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)