Hej Alle. Jeg sidder er igang med at oprette en virksomhed som udlejer udstyr til fester, og jeg er lidt i tvivl om hvordan det med moms det foregår egentlig. Jeg er fuld bevidst om at min virksomheds omsætning kommer til at være under 50.000/året, men skal jeg lade mig momsregistrere? Hvis vi siger jeg lader mig ikke momsregistrer vil det se sådan ud:
Passer mit regnestykke? Og hvad synes i selv der er smartest :) Tak på forhånd :) |
IværksætterAnders:Hej Alle.
Jeg sidder er igang med at oprette en virksomhed som udlejer udstyr til fester, og jeg er lidt i tvivl om hvordan det med moms det foregår egentlig.
Jeg er fuld bevidst om at min virksomheds omsætning kommer til at være under 50.000/året, men skal jeg lade mig momsregistrere?
Mine kunder vil være 50% erhvervs og 50% private cirka, og jeg vil kræve 1000 kr pr udlejning.Hvis vi siger jeg lader mig ikke momsregistrer vil det se sådan ud:
Jeg kan ikke trække købsmoms fra.
Jeg skal ikke pålægge salgsmoms
Reel udgift for virksomheder 1000 kr.
Reel udgift for Private kunder: 1000 kr.
Hvis jeg lader mig momsregistrere:
Jeg kan trække købsmoms fra.
Jeg skal pålægge salgsmoms
Reel udgift for virksomheder: 1000 kr
Reel udgift for private kunder: 1250 kr.Passer mit regnestykke? Og hvad synes i selv der er smartest :) Tak på forhånd :)
Dit regnestykke fejler ikke noget - tilmed er det jo ikke sikkert virksomhederne du sælger til overhovedet kan trække momsen fra, så den reelle udgift for virksomhederne kan sagtens være højere.
Så længe du er sikker på ikke at ramme 50.000 kr i årlig omsætning (NB: det er et rullende år, ikke et kalenderår) er der som regel ikke nogen grund til at momsregistrere sig. Eneste grund skulle da være hvis du har meget store engangsudgifter her i opstarten som giver dig et fradrag i købsmomsen