Hej Amino, Jeg er ved at fastsætte prisen på mit produkt og er nu nået til at skulle beregne en pris for levering af produktet. Kort fortalt leverer jeg et produkt i stil med catering, hvor levering er inkluderet i prisen. Man køber altså en færdig pakke, hvor levering er inkluderet til hvor som helst i Københavnsområdet. Og hvis jeg skal benytte mig af et tillæg i prisen for transport uden for Københavnsområdet hvad er så typisk at tage for dette? Altså beregner man antal kørte km. til kunden til en bestemt pris? Håber det hele giver mening og på forhånd tak for hjælpen :-) |
Du må først definere Københavnsområdet både for dig selv og for dine kunder. Jeg tænker umiddelbart på Kbh. og Frederiksberg Kommuner, men det er jo ikke sikkert, at du gjorde det. Det kan jo også være som her: https://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavn. Arealet er så 88 km2. For at give dig en idé om, hvor langt du så skal køre: Hvis det var en cirkel, ville din gennemstnitlige radius være lidt over 5 km og diameteren lidt over 10. Jeg ville herefter tage udgangspunkt i Skats befordringsgodtgørelse, 3,53 pr. km., og runde op til 4 kr./km, og så gange med de 10 fra før. Herved ville jeg få 40 kr, som lyder af meget lidt. Så ville jeg runde op til 50 kr. og lidt ekstra for aften og weekend. Som du kan se, er det næsten umuligt at regne ud, så det er måske en god idé, at holde kørebog for at se, hvor langt, du kører i gennemsnit. Og hvad ville du så gøre? Husk, at du også skal tilbage igen. Hvordan regner du din pris ud på hele produktet? Det kan jo også gå op i administration, det hele.
Du kan måske få en idé om prisen, hvis du ser på konkurrenters transport-priser, f.eks. hos Just Eat.
Det var måske også en idé at annoncere med, at det var gratis indenfor 'Københavnsområdet', og så lave en postnummerliste som denne:
http://www.ikea.com/ms/da_DK/service-offer/mobeltaxa/mobeltaxa-taastrup.html?ICID=iba%7Cdk%7Cmobeltaxa%7C201509300931422915_1
Der er vel også grænser for, hvor langt I vil køre? Held og lykke med det.