Hejsa, Jeg har drevet virksomhed gennem de sidste knap 15 år, men har aldrig rigtig anvendt de muligheder, som måske findes i at have et holdingselskab. Dvs. ejer eller mit holdingselskab ejer 50% i en virksomhed. Jeg kører så udbytte fra virksomhed til holdingselskab, og der tager jeg så enten lidt ud til privaten eller også investerer jeg i aktier. Derudover er det eneste jeg har gjort i mit holdingselskab er, at købe en bærbar computer og været ude at spise et par gange om året. Flere har sagt, at jeg da er tosset, at jeg ikke anvender det til lidt mere. Jeg har ikke rigtig fået noget svar fra min revisor, når jeg spørger andet, end jeg skal kunne "bevise" at udgiften kan henvises til mine aktiviteter, som jo kun er aktier og lidt småting. Så mit spg. er..... Hvad har i af erfaringer med dette ? Jeg ønsker IKKE, at gøre noget jeg ikke må. Faktisk heller ikke, at køre noget helt til grænsen. Dog vil jeg da heller ikke "snyde" mig selv, hvis der er noget jeg ikke har tænkt på. På forhånd tak for input... |
den med "ude at spise et par gange om året" kunne nu godt lyde som noget skat ikke lige godkender for ene ejer i et holding - Svært at se rejseaktivitet som nødvendigt (mad under rejse) og repræsentation også svært i holding og jo heller ikke med fuldt fradrag, så den forstår jeg nok ikke
Computer givet OK hvis den er behov i holding virkeligt, men moms skal så givet deles med mindst 50% privat da det sikkert er vanskeligt at overbevise skat om et holding selskab har så voldsomt med administration
Aktier er generelt ikke smart i selskabsform. Du lagerbeskattes og kommer så af med 22% af årets stigning og gevinst, hvorefter du jo skal af med 27/42% yderligere for selv at få pengene ud - så det er bedre at investere privat og slippe for de 22% selskabsskat.
Jeg tror det er meget vanskeligt at lægge større omk i et holding der ikke laver andet end holding for drift - de skal ligge i drift som udgangspunkt - og hæv så løn op til topskat og derefter udbytte (enten direkte i drift eller i holding) op til 27% grænsen
vh John Hannover