Hej folks. XENA har været her i nogle år nu, og jeg har forsøgt at bruge det i 2 år nu. Jeg må desværre sige, at det ikke er lutter positivt. Faktisk er det slemt. Jeg skulle bruge et system, der havde potentiale til at integrere med en standard webshop som Wannafind og holde styr på lager. Derfor valgte jeg XENA dengang. Siden er systemet købt af EG og noget af pionerånden og engagementet synes at være gået fløjten. Man får nogle lidt kortfattede og ufyldestgørende svar fra deres support. Lige nu er det tid for opgørelse af regnskabet for de, der har regnskabsafslutning per 30. juni. Indtil nu har jeg kun importeret varer fra udlandet til opbygning af lager, men alligevel optræder der beløb for vareforbrug i regnskabet for en bestemt vare. Det er i sig selv underligt, men det bliver værre. Et af indkøbene i år 2016 blev registreret med forkert pris på en af linjerne med nogle bøger, og derfor måtte jeg kreditere hele indkøbet til udligning og prøve igen forfra. Det er et almindelig problem at komme ud for i det daglige, at man får ting ført forkert og må rette op. Det har i sig selv ikke noget med XENA at gøre. En anden linje var 50 styks klædestykker kaldet "tenugui". Den linje blev derfor først faktureret med 50 styks til stykspris x,xx, derefter krediteret med samme 50 styks og pris x,xx, for til sidst at blive kørt frem igen med 50 styks til x,xx. Da jeg er færdig, kan jeg se på lageret for den vare, at der er 50 styks, som der skal være, men værdien af den er 0,00. Helt uforståelig. Ingen af de andre varer på indkøbet opførte sig på den måde, så der er heller ingen konsekvent opførsel af læne sig op ad for at finde ud af hvorfor. Det bliver dog værre endnu. Under vareforbruget optræder "tenugui" for cirka 3.017 kroner og "fragt" for knapt 6.977 kroner. Det giver jo omkring 10.000 kroner, men resultatopgørelsen i XENA viser et vareforbrug på minus 104.997 kroner. Udover at beløbets størrelse ingen sammenhæng har til virkeligheden, så har den fortegnsfejl, så årsresultatet påvirkes posivivt af vareforbruget! - Alstå som i, at der er overskud, fordi der er omkostninger på forbrug af varer, der er købt. Ikke underligt at revisor begynder at stille spørgsmål. Vi er der, at jeg ikke kan trække rapporter ud af XENA, der kan bruges til noget, og revisor kan ikke finde ud af XENA. Derfor sker der det, som ofte sker, at revisor gerne er behjælpelig (mod betaling) med at taste alle tal ind forfra i et andet regnskabssystem hos revisor med det ene formål bare at kunne lave årsregnskab. Jeg vil ikke selv kunne bruge det efterfølgende, og der vil ikke være styr på lageret. Der er virkelig lagt meget arbejde i at få alle varer og disses varianter opdelt i farve og størrelse oprettet korrekt i XENA. Der er skrevet frem og tilbage med XENA for at få klarhed over ned til hvilket niveau, der kunne fastsættes individuel salgspris. De variantgrupper, der skal hjælpe med at få oprettet farvevarianterne for en ny vare, virker ikke, så man ender op med manuelt at oprette f.eks. 8 farver for 20 varer i stedet for som forventet at melde varen ind i variantgruppen og få det automatisk. Hver gang der har været noget, har XENA svaret med letter overraskelse og førhen ville rette fejlene. Det virker positivt, når de svarer og ærligt vil gøre noget ved det, men der er også en grænse for, hvor længe man kan blive ved med at tro på produktet. Oplevelsen med XENA har derfor været, at enkelt aspekter virker smarte, og det ligger on-line med adgang for både dig selv og revisor, men i virkeligheden ender du med, at der ikke kan udføres et årsregnskab. |
Jeg kan anbefaler billy.dk . De har fået varelager modul og jeg er rigtig glad for det... Det virker rigtig godt.