Hej Amino Jeg har netop opstartet en webshop, som er baseret på dropshipping igennem en europæisk leverandør, som sender varen direkte til kunden efter bestilling igennem min webshop. Har tidligere lavet hjemmesider, men har aldrig haft en decideret webshop, hvoraf selve regnskabsdelen er helt ny for mig, hvilket har givet mig en del spørgsmål. Er helt grøn indenfor dette, så jeg håber at i kan hjælpe mig, og beklager det måske kan være en anelse banalt. Har valgt at oprette en konto på Dinero til at administrere mit regnskab, som virker til at være et regnskabsprogram som mange anbefaler og især roser for dens brugervenlighed. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal indsætte mine transaktioner/bilag korrekt i Dinero når det kommer til dropshipping. Scenarie-opstilling: 1. Jeg køber en vare fra min droshipping leverandør, som jeg har modtaget bestilling på i min webshop. Her opretter jeg en ''Købsfaktura'' med ''EU'' som destination, ''Bank'' som betaling, og beløbet inkl. moms, som vel bare er det beløb, som de har kostet mig at købe varen igennem min leverandør alt i alt? 2. Hvad gør jeg så med det beløb som kunden har betalt mig for produktet? - her har vi jo netop differencen imellem min indkøbspris og kundens realiseret handelspris? Hvordan skal dette bogføres i Dinero? (Hvis vi antager at jeg køber produktet ind for 200,- kr. og kunden betaler mig 450,- kr.) Skal man endvidere altid vedhæfte et bilag med bevis på transaktionen? (Såsom faktura fra dropshipping virksomehed + udtog fra min Stripe-konti med bevis på overførslen af kundens penge til mig?) Håber at det giver mening, og at i kan hjælpe mig videre her! På forhånd tak. |
1 ja
2 du fakturerer vel din kunde - så den faktura er jo på hele salgsværdien salg mod bank (eller tilgodehavender hvis kundens penge ikke kommer samme dag)
3 ja du skal have bilag for alt - enten i fil form eller fysisk så alle bogføringer kan dokumenteres
Overvej evt en online bogholder, ikke så dyrt eller læs i det mindste basalt om regnskab så du ikke får en masse begynderfejl ind, da de er dyre at rette op på. Introduktion til regnskab som link er skrevet så den forklarer de alm ting drift, status + og minus, skat, moms osv netop for begyndere
vh John Hannover