Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulent til opstart af virksomhed i Afrika?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino.

Jeg søger lidt feedback på en idé jeg har gået og tænkt over. Jeg ved grundet min research, at der findes lignende virksomheder i forvejen.

Min idé, som overskriften indikerer, handler om at byde hjælp til folk (danskere til at starte med) som ønsker, eller drømmer om at starte virksomhed i Afrika. Det kan være kringlet med alle de regler og risici der er forbundet med opstart i afrikanske lande. Jeg vil med min ekspertise og erfaring og med en fod i det pågældende afrikanske land, sørge for godkendelser, møder mm. Det kunne også være at kunden havde lyst til at se potentielle steder til han/huns fabrik, udføre research på deres vegne, eller få fat på relevant data, som målgrupper eller lignende.

Jeg er pære bornholmer, dog uden at kunne snakke bornholmsk, men har altid haft forbindelse til Afrika. En del af min familie arbejder stadigvæk dernede. Lige nu i Nigeria, snart Etiopien, mens jeg passer mit konsulent job herhjemme i DK. Jeg har efterhånden ret godt styr på hvordan tingene fungerer i mange af landene og ellers har jeg en ven/bekendt som jeg kan trække i hvis behovet opstår. - I Afrika er disse guld værd!

Kort fortalt. Jeg vil være et slags bindeled mellem kunden her i Europa og personerne nede i Afrika. Jeg gør det til et lettere forståelig og sikrere proces.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 06:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener at du har fat i noget af det rigtige - og det er et utroligt spændende arbejdsområde, som emmer af eventyr.

Men - Danmark er et af de lande i Europa/verden, som handler allermindst aktivt med SSA og navnlig Vestafrika, og det tror jeg ikke du har kapacitet til at lave om på alene. For Nordeuropæiske virksomheder er Østafrika (Tanzania, Kenya, Zambia etc.) meget mere populært, omend eksportaktiviteterne dertil er meget mindre, end hvad Kina, Rusland og andre lande bedriver.

Det er selvfølgelig også dét du gerne vil lave om på - men ifølge verdensbanken, IFU, Care, UN og andre valide kilder, så er der slet ikke en bevidsthed om markedspotentialet i Danmark, selvom vi ser et SSA, som buldrer derudaf med vanvittige vækstrater, og især på baggrund af massive, kinesiske investeringer.

Jeg har selv lavet en hel del (seriøs) research på emnet. Jeg har blandt andet talt med investeringsfonde, rejst i nogle af landende og forsøgt at vejre muligheden for at starte virksomhed op dernede. Og det jeg fandt ud af, var, at det sande potentiale ligger i at lave en form for international handelsplatform/kontaktflade.

Der er i forvejen masser af virksomheder, som du selv skriver, som hjælper danske og skandinaviske tøjfabrikanter, møbelforretninger, bilforhandlere og meget andet, med at etablere et marked dernede. Det som rigtig mangler, er skalering. En virksomhed, som kan iværksætte eksportaktivitet for vestlige virksomheder fra A-Z i et givent SSA-land.

Så kort fortalt - hvis du vil fungere som eksportkonsulent, så ville jeg personligt alliere mig med en gruppe af kompetente, nordiske individer, som på konsulent- eller projektbasis kan dække ét specifikt land dernede til at starte med.

Mvh Christian

Fra Andoharanofotsy
Tilmeldt 24. Jun 06
Indlæg ialt: 713
Fra  Skandic Madagascar Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har nu boet 16 år i Afrika, siden 2010 på Madagascar. Her er rigtig mange muligheder for at investere, men som du nævner et ´farligt´ marked uden at have den fornødne viden og pålidelige kontakter.. groft sagt vil 9 ud af 10 personer dig ikke godt. Afrikanere tænker fra næse til mund, de tænker generelt meget kort sigtigt. 

Men når det er sagt, så er her bestemt muligheder for at genere store afkast. Så har du din base af pålidelige kontakter og ide’en er god, da praktisk taget er alle markeder umættede og uorganiserede. Kineserne har set mulighederne.. de investere her i stor stil både som private virksomheder og på stats niveau. Eksempelvis er det her Kinerserne der bygger infrastrukturen; ny lufthavn, havn og motorveje. 

Dog, hvilken type virksomheder har du tænkt skulle kontakte dig? Her har jeg lidt svært ved at se hvordan du kan få succes, da store danske virksomheder vil bruge det danske handelskammer/ ambassader og mindre virksomheder vil have behov for en fast mand i det givne land. 

http://www.mwcreation.net

Tilmeldt 8. Dec 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med danskere der befinder sig/arbejder i Afrika, gerne i den vestlige del. Har gang i et projekt der omhandler at skabe arbejde i Afrika på en lidt anderledes måde. Er det noget du kan hjælpe med?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg også gerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder i Polen, Danmark  og USA,
hvor det ser ud som den største vækst kommer.

APMM arbejder en del i Afrika, så
det kan jo også blive interesssant.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)