Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min mand er gået konkurs - hvad med mig ???

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand er gået konkurs med et ApS. Han har hæftet personligt for bankgæld, og banken har pant i hans bil.
Men jeg kan ikke gennemskue hvad betydning det får, hverken for ham eller mig. Vi står begge som ejere af vores hus. Vi har ALTID haft separat økonomi. Han har sin bil og jeg har min. Jeg kan dokumentere, at vores indtægter/udgifter altid har været adskilt. Ligeledes har jeg købt dyre møbler til vores hjem, hvor jeg har kvitteringer med mit navn på. Han har brugt sine penge på hans sport.

Er der nogen som kort kan skitsere hvor vi står? Og gode råd modtages :-)

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Overlever,

Det er trist, at det er endt sådan. 

Nu er det svært at udtale sig, når der ikke er mere info om gældens størrelse etc.

I udgangspunktet, så hænger din mand på bankgælden og hvis den er til at overse, så kan han aftale en rimelig ordning med banken. Hvis banken er urimelig eller han ikke lever op til sine aftaler, så kan det få store konsekvenser.

Det samme gælder bilen. Det har først betydning for dig, hvis din mand ikke afdrager sine lån som aftalt. Her er det vigtigt, at din mand er proaktiv og opsøger sine kreditorer, hvis han får problemer med at betale til tiden. Så er det bedre at aftale rentefrihed, afdragsfrihed eller andet, fremfor at svigte betalingerne.

Det er præcis det samme, som Luksusfældens eksperter gør: Forhandler aftaler med kreditorerne, således at alle får deres penge og skyldneren overlever.

Det har ingen konsekvens for dig før din man ikke kan betale regningerne. I har fælles økonomi og din mands kreditorer kan hente møblerne etc, uanset hvem der har indkøbt dem. I kan også blive tvunget ud i en tvangsauktion, hvis I ikke længere kan klare afdragene. Din mands kreditorer kan gøre udlæg i hans del af huset og det betyder, at du ikke længere råder over huset, men nu er afhængig af, at kreditforening eller andre kreditorer skal godkende et evt salg.

Du bør opsøge professionel hjælp. Det koster måske få tusind kr, men giver dig fuldstændigt overblik over nutiden og fremtiden.

Held og lykke herfra.

Flemming

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:
I har fælles økonomi og din mands kreditorer kan hente møblerne etc, uanset hvem der har indkøbt dem

Der er jeg uenig med dig. Fællesøkonomien betyder at konen ejer halvdelen af møblerne osv. og dem kan kreditorerne selvfølgelig ikke bare hente.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mit tidligere indlæg:

Du kan gratis få den helt rigtige rådgivning hos Forbrugerrådet Tænk ved at gå ind på gæld.tænk.dk, udfylde et kort ansøgningsskema og indsende det.

Det kontor som ligger nærmest din bopæl, kontakter dig på telefon og laver en aftale om at du kan komme til et personligt møde med 2 rådgivere, hvoraf den ene normalt er jurist og den anden okonom.

Jeg er blandt andet telefonrådgiver i Forbrugerrådet inden for gældsrådgivning.

De hjælper dig med enten akkordordning, eller hvis muligt, ansøgning om gældssanering.

 

Man kan ikke opnå gældssanering hvis man ejer fast ejendom eller bil, men man kunne nok få en akkordordning igennem.

Hvis du sender en PB med tlf. og bedste træffetid, kan vi evt. tale sammen.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I sidste uge talte jeg med en advokat. Kreditorerne kan IKKE komme efter mig, ej heller min halvdel af huset.

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du hæfter ikke for din mands gæld. I kan miste jeres fælles bil, hvis kreditor ønsker at gøre udlæg heri.

At din mand er konkurs har indflydelse får kun "indflydelse" på dig, hvis I blir skilt.
Ved skilsmisse får man halvdelen af hinandens nettobodele (værdier minus gæld). Hvis din mand er konkurs, er hans formentlig 0 eller negativ.

Ejer du fx værdier for 100.000, men har gæld for 20.000kr, vil din nettobodel være 80.000.

Ved skilsmissen får du altså "halvdelen af 0", mens han får "halvdelen af 80.000".

Det er sådan set den eneste måde du kan få det at mærke på....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Overlever

Du har i enhver henseende båret dig optimalt ad

og det er kun de ejendele din ægtefælle alene

har ejendomsret til, som indgår i boets aktiver.

Panthavere i huset kan principielt sætte din mands

halvdel på tvang, men den auktion bliver ikke det

store tilløbsstykke eftersom du nok er den eneste.

der byder...

byder. 

Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Tak for dit svar :-) Jeg er blevet opfordret til, at købe min mand ud hurtigst muligt, så der ikke bliver gjort udlæg i vores hus, og vi dermed stavnsbindes. Men jeg kan ikke se, at jeg har nogen interesse i at skal købe ham ud, da det så bliver til markedsprisen plus at jeg kommer til at betale alle omkostningerne forbundet med købet. Så jeg tænker, at jeg afventer og så må jeg forhandle med kreditorerne, selvom det kræver lidt is i maven.... Vi har fået vurderet huset af en lokalkendt mægler, og banken har også fået vurderet huset. Vurderingerne ligger 400.000 kr. fra hinanden - og bankens vurdering er klart urealistisk.

Tilmeldt 1. Aug 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har ingen fælles bil - jeg har min og min mand har sin.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)