Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Vestergaard
Tilmeldt 2. Feb 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tænkt mig og anskaffe en gulplade bil til mit lille enkeltmandsfirma som jeg har ved siden af mit faste job, men denne skal bruges til blandet kørsel altså både firma og privat.

løsning 1: Jeg leaser en bil. Derved kan jeg fratrække 1/3 af momsen + alle driftsudgifter. Til gengæld bliver jeg beskattet af fri bil.

Løsning 2: Jeg køber en bil inkl. moms. Derved ingen fradrag for moms men her er så mit dilemma, 1: kan man trække driftsudgifter fra og i så fald hvor meget? 2: Kan man få befordringsfradrag og i så fald hvor meget? 3: må man udbetale kørselsgodtgørelse til sig selv og i så fald hvor meget?

samtidig kunne jeg godt tænke mig en snak med en revisor i forbindelse med opstart af mit firma for at få nogen af disse ting på plads, men jeg har intet overblik over hvad det kan koste, hvad tager en revisor i timen?

mvh

Flemming

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:52

Hvis vi taler om en bil som du anvender blandet (hvorved du ikke kan afløfte moms ved køb) kan du fratrække en forholdsmæssig andel af udgifterne afhængig af din kørselsfordeling.

En løsning er ikke at fratrække nogle udgifter men istedet beregne et fradrag efter satserne for kørselsgodtgørelse.

Hvad der er smartest afhænger meget af om det er en ny eller en brugt bil, og prisniveauet. Jo dyrere/nyere bil jo mere er der som taler for leasing. Et andet parameter er selve finansieringen af bilen. Hvis du skal ud og låne til en ny bil er man også tættere på en leasing løsning.

En revisor koster ca. 8-1.300 kr. i timen. De fleste af de revisorer jeg rådgiver ligger i niveauet 9-1.200 kr. i timen. Medarbejderne ligger så lavere og det vil typisk være medarbejdere som laver det praktiske arbejde i et kundeforhold.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Vestergaard
Tilmeldt 2. Feb 08
Skrevet kl. 11:49

Skattekonsulenterne:
En løsning er ikke at fratrække nogle udgifter men istedet beregne et fradrag efter satserne for kørselsgodtgørelse.

hvor meget er disse satser? er det standard fradraget hvor man ikke får noget de første 24km, og så 1,78 for de næste.

eller er det satsen på 3,35 pr km man kan bruge som fradrag?

lige nu og her kigger jeg på brugt bil i prisklassen 100.000,-

mvh

flemming

Fra Vestergaard
Tilmeldt 2. Feb 08
Skrevet kl. 11:51

Jeg forventer en kørselsfordeling på ca 30% firma og 70% privat,her i opstarten.

Fra Vestergaard
Tilmeldt 2. Feb 08
Skrevet kl. 11:54

og så lige et spørgsmål til.

skat af fri bil er jo 25% af bilens værdi, men er det det man skal betale, eller er det skat af 25% af bilens værdi?

på forhånd tak

Flemming

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:39

Hvis du tager bilen ind i virksomhedsskatteordningen skal du beskattes af værdi af fri bil. Værdien opgøres som 25% af bilens pris. Dvs. det er hvad du skal beskattes af/det der beregnes skat af. Bemærk dog at minimumsværdien er 160.000 kr. Dvs. du vil som minimum blive beskattet af 40.000 kr. årligt.

Om det kan svare sig med en bil til 100.000 kr. er nok tvivlsomt, men afhænger meget af hvor store reparations- og driftsudgifter du forventer.

Hvis du kun skal køre 30% firmamæssigt i starten er der umiddelbart mest som taler for fri bil. Du kan så senere, jf. nedenstående, tage bilen ud af virksomheden og overgå til godtgørelsesprincippet: 

Begynder du dermed at køre meget erhvervsmæssigt (15.000 km. eller mere)  er der mest som taler for skattefri godtgørelse (fradrag efter satserne) De satser vi taler om er ikke hjem-arbejde satsen men statens takster 3,47 kr. pr. km. (2008) op til 20.000 km. årligt og 1,73 kr. pr. km. for resten.   

Fra Vestergaard
Tilmeldt 2. Feb 08
Skrevet kl. 14:45

vil det så sige at jeg skal vælge virksomhedsløsningen, det havde jeg ikke forestillet mig da det lyder lidt for besværligt for en nybegynder, der er jo også de magiske 50.000,- man skal ha i omsætning før mange af de regler gælder.

Endnu en gang tak

Flemming

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:56

Umiddelbart ikke nej, men hvis du kan opnå en fordel ved at blive beskattet efter reglerne om fri bil mod at få fuldt fradrag for udgifterne (kan du kun med virksomhedsordningen) bør du vælge det. I din situation er det i bund og grund ikke meget andet end at sætte et kryds på selvangivelsen. Grænsen på de 50.000 gælder kun momsmæssigt.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)