Jeg har tænkt mig og anskaffe en gulplade bil til mit lille enkeltmandsfirma som jeg har ved siden af mit faste job, men denne skal bruges til blandet kørsel altså både firma og privat. løsning 1: Jeg leaser en bil. Derved kan jeg fratrække 1/3 af momsen + alle driftsudgifter. Til gengæld bliver jeg beskattet af fri bil. Løsning 2: Jeg køber en bil inkl. moms. Derved ingen fradrag for moms men her er så mit dilemma, 1: kan man trække driftsudgifter fra og i så fald hvor meget? 2: Kan man få befordringsfradrag og i så fald hvor meget? 3: må man udbetale kørselsgodtgørelse til sig selv og i så fald hvor meget? samtidig kunne jeg godt tænke mig en snak med en revisor i forbindelse med opstart af mit firma for at få nogen af disse ting på plads, men jeg har intet overblik over hvad det kan koste, hvad tager en revisor i timen? mvh Flemming |
Hvis vi taler om en bil som du anvender blandet (hvorved du ikke kan afløfte moms ved køb) kan du fratrække en forholdsmæssig andel af udgifterne afhængig af din kørselsfordeling.
En løsning er ikke at fratrække nogle udgifter men istedet beregne et fradrag efter satserne for kørselsgodtgørelse.
Hvad der er smartest afhænger meget af om det er en ny eller en brugt bil, og prisniveauet. Jo dyrere/nyere bil jo mere er der som taler for leasing. Et andet parameter er selve finansieringen af bilen. Hvis du skal ud og låne til en ny bil er man også tættere på en leasing løsning.
En revisor koster ca. 8-1.300 kr. i timen. De fleste af de revisorer jeg rådgiver ligger i niveauet 9-1.200 kr. i timen. Medarbejderne ligger så lavere og det vil typisk være medarbejdere som laver det praktiske arbejde i et kundeforhold.