Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overholdelse af hvidvasklovgivning og persondataloven for kontorhoteller

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi driver et mindre kontorhotel i Aalborg, hvor vi lejer kontorpladser ud til virksomheder og vi forsøger efter bedste evne at leve op til de krav og regler som vi er bekendte med og føler egentlig vi er ret godt med på den front og vil gerne gøre det ordentligt. På det seneste er vi dog blevet i tvivl om, hvorvidt vi gør det på den rigtige måde ift. hvidvasklovgivningen og persondataloven, som jo også har ændret sig over de seneste år.

Er der nogen her, som har erfaringer med, hvordan man som administrator af et kontorhotel skal/kan indsamle, dokumentere og opbevare informationer om lejere for både at leve op til hvidvasklovgivningen og persondataloven - og evt. hvor omfattende dokumentationen skal være. 

Vi tilbyder ikke virtuelle kontorpladser, men kun pladser til lejere der fysisk befinder sig på adressen.

/Thomas Broen

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du sikker på at i er omfattet af hvidvaskningsloven?

I forhold til persondataloven, så kan det være en god ide at få et it firma ud og gennemgå jeres it setup. Men i bund og grund handler det om at der skal foreligge en nøje plan for hvordan i håndterer persondata, hvem som har ansvar for hvad og hvem der har adgang til oplysningerne, hvordan i sikrer at oplysningerne ikke videregives og hvordan hele it setuppet er.

Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

Er du sikker på at i er omfattet af hvidvaskningsloven?

I forhold til persondataloven, så kan det være en god ide at få et it firma ud og gennemgå jeres it setup. Men i bund og grund handler det om at der skal foreligge en nøje plan for hvordan i håndterer persondata, hvem som har ansvar for hvad og hvem der har adgang til oplysningerne, hvordan i sikrer at oplysningerne ikke videregives og hvordan hele it setuppet er.

Tak for din undren nikokj

I sin tid, da vi begyndte at leje kontorpladser ud fik vi fortalt af vores revisor at vi skulle tilføje "Udlejning af erhvervsejendomme" (branchekode 682040) som bi-branche til vores virksomhed. Og jeg mener faktisk at vi fik en henvendelse fra erhvervsstyrrelsen efter branchekoden blev tilføjet, hvor vi skulle redegøre for om vi var omfattet af hvidvaskloven eller ej. Og man er så vidt jeg har kunnet finde ud af omfattet af hvidvaskloven, hvis man "Stiller hjemstedsadresse eller anden adresse, der på lignende vis er beregnet som kontaktadresse og dertil knyttede tjenester, til rådighed for en virksomhed." (§2, stk. 12c)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=191822

Efterfølgende har jeg kunnet se at det er nogle ret heftige bøder som bliver uddelt, hvis der kommer kontrol og der ikke er styr på formaliteterne. Typisk omkring 10.000 pr lejer, der ikke er korrekt registreret. 

OPDATERING

En god opdagelse: Efter at have brugt adskillige timer på at få afklaret OM vi er omfattet af hvidvaskloven har jeg fundet en side fra Ejendomsforeningen Danmark, hvor de beskriver en lille detalje som gør en stor forskel. HVIS man kun lejer ud til lejere der befinder sig FYSISK på adressen er man IKKE omfattet af hvidvaskloven. Det er tilsyneladende kun, hvis man stiller et "virtuelt kontor" med postadresse eller viderestillingstjenester til rådighed at man er omfattet. Se linket her: https://ejendomsforeningen.dk/regler-vejledning/vejledninger/hvidvask Måske er der andre der en dag står med samme spørgsmål :)

Så til andre der administrerer kontorhoteller, så er det i hvert fald værd at overveje om man gerne vil tjene lidt ekstra på at tilbyde virtuelle kontorpladser, da man i så fald ER omfattet af hvidvaskloven.

Tak for input nikokj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg ved det er det som du beskriver, hvis du lejer ud virtuelt som kontorhotel du er omfattet af hvidvasklov Det samme kan godt være tilfældet ved alm erhvervsleje, men mig bekendt kun hvis udlejer i forvejen via drift er omfattet af hvidvasklov (kunne f.eks være Nordea ejendomme)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)