Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hus fra privat til enkeltmadsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg står i en situation, hvor jeg personligt ejer et hus i Hobro. Det hus vil jeg gerne have flyttet over i en enkeltmadsvirksomhed, så jeg kun skal betale udbytteskat.

Baggrundsviden.
1. Jeg bor ikke i ejendommen.
2. Den er lejet ud.
3. Gæld i huset kr. 350.000,-
4. Banks vurdering kr. 700.000,-

Skal man lave et salg af ejendommen? Eller kan jeg bare flytte den som værdi?

Dengang jeg købte huset, flyttede jeg ind og er så flyttet der fra igen. Det gjorde jeg hovedsaligt for at kunne sælge huset i fremtiden skattefrit.
Ødelægger jeg den tanke, ved at flytte det over i en enkeltmandsvirksomhed?

Håber nogen kan hjælpe, tak

Mvh

Nichlas Holm

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke få udbytte i en enkeltmandsvirksomhed, det kan man kun i et selskab. I et selskab derimod kan du sælge ejendommen til skattefri, når det opfylder parcelhusreglen.. men så kan du ikke efterfølgende sælge det skattefrit.

Hvis du ligger det i enkeltmandsvirksomhed skal du bruge virksomhedsordningen for at kunne få den fulde fradragsværdi af renterne. Her får du så omvendt et kapitalafkast, som er lavere beskattet for at modsvare den manglende udbytte mulighed. Men det giver næppe det store i dit eksempel. Beregnes som 1 % af netto indeståendet her ca. 350.000 og giver derfor kun ca 3.500 der beskattes som kapitalindkomst med ca 40%...

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en fradragsberettiget udgift på 1600,- om måden og ind indtægt på 5000,-, så et månedlig overskud på 3400,-.

Hvis jeg nu istedet for privat, så flyttede det over i en enkeltmandsvirksomhed med virksomhedordning. Kan jeg betale 22% af de 3400,- i skat, hvilket ca. svare til 800,-. Så har jeg 2600,- til afbetaling af lån

Som det ser ud nu, skal jeg betale ca. 42% i skat, hvilket er 1450,-. Så har jeg 1950,- til afbetaling af lån.

Hvad tænker du om min meget simplificerende udregning og forudsætning?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad ville jeg næppe rykke et hus ind i et selskab, men maks køre det som en enkeltmandsvirksomhed, som du selv angiver. Er de 1.600 inkl. renter?

Du skal så igang med, at holde en bogføring mv. for indtægter og udgifter.

Hvis du hopper over på VSO er mit bud, at du ligeledes skal have fat i en revisor eller dygtig økonomimand til, at lave denne del på din selvangivelse, da det bestemt ikke er det mest lige til. Husk der ligeledes er krav om en særskilt bankkonto.

Det er korrekt, at du kan lade overskuddet stå og alene betale 22 % i aconto skat. Hvis du hæver penge vil de indgå i din samlede indtægt (40-50%) og du vil få modregnet de 22 % i tidligere betalt aconto skat af denne andel.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige nu bogføre jeg i forvejen mine indtægter og udgifter for ejendommen, for at indberette hvad jeg tjener på huset. Så mener ikke der er noget ekstra tid, for at flytte det over i VSO.

Ja, de 1600,- er med renter.

Lige nu køre jeg hele ejendommen gennem en særskilt konto hos dinero. Så har 100% styr på indtægter og udgifter. 

Er der en forskel i forhold til moms, eller er det det samme som privat ordning??

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

En særskilt konto hos dinero? De er vel ikke begyndt på bank virksomhed?

Du skal have en særskilt konto hos din bank af hensyn til vso.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 92
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke få fradrag for moms, du har jo heller ikke moms på lejeindtægten

Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, nu har jeg styr på det regnskabsmæssige.

Hvis jeg sælger huset efter at have overført den til VSO, kan jeg så sælge det uden at betale skat af det tjente? 
Hvis jeg beholder det i privat, kan jeg sælge det skattefrit, netop fordi jeg selv har boet der. Men gælder det samme vis jeg laver det om?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)