Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmakort ved en fejl brugt til privat forbrug, hjælp - Enkeltmandsvirksomhed

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nok ikke bedre end de andre korrekte svar. Ellers må du specifikt til Dinero support

Kassekladde - Beløbet debet på mellemregning der ligger under egenkapitalen i status og kredit bank hvor pengene forsvandt

Når du så betaler retur, kredit mellemregningen så den går i 0 og debet bank hvor du sætter pengene retur

vh John Hannover

Tak John.

Overfører jeg så bare tilsvarende beløb fra min private konto til firma, når jeg bogfører modsat? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

SBmarketing:
Overfører jeg så bare tilsvarende beløb fra min private konto til firma, når jeg bogfører modsat? :-)
JA - men i enkeltmands sker der ikke spor ved at "skylde" penge på mellemregning - det ville have været langt værre i et selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Er det ikke, i en enkeltmandsvirksomhed fuldstændig ligegyldigt om man har hævet nogle penge på en firmakonto til at købe f.eks. en liter mælk, da alle pengene i en enkeltmandsvirksomhed er personlig hæftelse? Hvis man bare ikke bogfører den liter mælk i firmaet, så kan det vel være helt ligegyldigt hvilken konto man hæver det fra? Skal den liter mælk overhovedet bogføres? SKAT er vel ligeglad hvilken konto du bruger i en personlig virksomhed, selvom man skal have en firmakonto til f.eks. retur af moms? Selvom dit regnskab siger i f.eks. Dinero, at der er et overskud på f.eks. 5000,00 kr i firmaet, kan der jo godt kun stå 200,00 kr. på firmakontoen.

Mvh Kenneth

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er fuldstændig ligegyldigt, så længe du ikke bogfører den i driften og derved tager et fradrag for den!
Dog kan du aldrig få din bank til at stemme hvis ikke du netop bogfører den. Derfor på mellemregning eller privat hævet. Dette er naturligvis endnu mere vigtigt hvis man kører efter vso hvor hævereglerne skal følges.

Og så er overskud og indestående på bankkontoen aldrig det samme eller noget der må sammenlignes.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

kennethtl:

Hej John,

Er det ikke, i en enkeltmandsvirksomhed fuldstændig ligegyldigt om man har hævet nogle penge på en firmakonto til at købe f.eks. en liter mælk, da alle pengene i en enkeltmandsvirksomhed er personlig hæftelse? Hvis man bare ikke bogfører den liter mælk i firmaet, så kan det vel være helt ligegyldigt hvilken konto man hæver det fra? Skal den liter mælk overhovedet bogføres? SKAT er vel ligeglad hvilken konto du bruger i en personlig virksomhed, selvom man skal have en firmakonto til f.eks. retur af moms? Selvom dit regnskab siger i f.eks. Dinero, at der er et overskud på f.eks. 5000,00 kr i firmaet, kan der jo godt kun stå 200,00 kr. på firmakontoen.

Mvh Kenneth

jo skattemæssigt er det ligegyldigt at bruge egne penge men bogføringsmæssigt skal det jo være rigtigt, så det ikke her bliver bogført som en omkostning i firmaet OG sådan at bankkonto stemmer. Når der er brugt firma bankkonto til noget privat, så er man jo nødt til at bogføre det debet mellemregning og kredit bank, eller har man jo ingen bankafstemning til regnskabet?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle gange, hvor jeg ikke har haft mit Dankort med, har jeg så bare brugt mit firma-Mastercard. Og ikke tænkt det gjorde noget. Inden jeg fik min firmakonto, afholdt jeg alle firmaudgifter via min privatkonto. Og der er da stadig en del firma-udgifter, som f.eks. til web-hotel, der automatisk afholdes via min privatkonto.

Men gør det noget? Hvis bare regnskabet stemmer.  

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Willumsgaard:
Nogle gange, hvor jeg ikke har haft mit Dankort med, har jeg så bare brugt mit firma-Mastercard. Og ikke tænkt det gjorde noget. Inden jeg fik min firmakonto, afholdt jeg alle firmaudgifter via min privatkonto. Og der er da stadig en del firma-udgifter, som f.eks. til web-hotel, der automatisk afholdes via min privatkonto.

Men gør det noget? Hvis bare regnskabet stemmer.  

Ikke så vidt jeg ved. Hvis bare det er en enkeltmandsvirksomhed og ikke et selskab.

Jeg gør det også selv. F.eks. hvis jeg skal betale med Visa-kort (som jeg kun har i privat regi).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er OK i personlig virksomhed - men absolut galt og skattefarligt i selskabsform hvor du godt må lægge ud privat som tilgodehavende men ALDRIG bruge selskabets penge privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:
som "hævet privat"

Yep, et mere menneskeligt udtryk. "Mellemregning' er mere bogføringsteknisk (og det, Dinero kalder kontoen) og dækker også så også over 'privat indsat' (hvis det er midlertidigt), men giver absolut intet hint vedrørende plus eller minus. Jeg er derfor enig med dig i, at 'Privat hævet' er et udmærket udtryk, hvis man er med på, at saldoen kan være negativ.

Måske lidt meget at skrive om dette, men mange går lidt galt i byen omkring debet/kredit, hvad er mig og hvad er min virksomhed, kan mellemregning opfattes som firmaets 'bank' hos mig (ja), hvornår hedder det indskud osv. osv.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)