Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurskarantæne - Hvad nu med det nye selskab?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle - 9/10'17.

Jeg har tidligere drevet et Aps som ene mand, som gik konkurs.

Herefter stiftede jeg et IVS (igen som ene mand), som har givet overskud både sidste år (stiftelsesår), og som giver overskud igen i år.

Jeg har netop modtaget en konkurskarantæne på 2 år, som gør, at jeg må træde ud af ledelsen af mit enmands-IVS.

Reelt betyder det, at jeg lukker firmaet.

Nu kommer udfordringen:

Den skyldige selskabsskat fra sidste år er ikke forfalden endnu, ej heller selskabsskatten for i år (naturligvis). Ligeledes så kommer der A-skat for udbetalt løn 1/10 samt diverse registreringer af moms i december og administrativt arbejde i forbindelse med lukningen af firmaet m.m.

Hvordan skal jeg forholde mig til disse indbetalinger og administrative opgaver, når jeg ikke må lede selskabet, og reelt skal træde ud.

Vil indsættelse af anden ledelse blive betegnet som en stråmand?

Håber at I kan hjælpe.

Mvh. Jaia

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57

Er det ledelse du ikke må være eller er det ejer. Hvis du må være ejer må du jo indsætte en ledelse men mon ikke karantænen går på at eje. 
Der er vel ikke noget i vejen for at sælge til en anden hvis en anden vil købe og ansætte dig rent praktisk

Lukning må vel skulle ske formentlig ved skatteerklæring og til den enden skal skatten for i år jo så beregnes og så kan den givet indbetales - men her må du vente på andre. Jeg synes du skulle få en kyndig til at se helt konkret hvad der kan gøres, hvis selskabet er rentabelt så er en lukning vel ikke den oplagte løsning, hvis nogen vil videreføre og ansætte dig

Der må ligge lidt andet og mere til - end det simple gik konkurs med ET ApS bag kurskarantænen og det kan jo nok evt spille ind hvis der skal forhandles 

vh John Hannover 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44

John, formentlig lede... .

Hvis selskabet lukkes må man finde en ophørsdag og så gøres skatten op per denne dato. Selvangivelser og indbetalinger af diverse skatter og moms indbetales mv.....

Hvorfor ikke finde en direktør i en periode. Hvis du tjener penge er det måske værd at holde i live?

Endelig bør du overveje om det er værd at slås imod konkurskarantænen. For at blive pålagt dette kræves grov uagtsom forretningsledelse - ofte i en sådan grad at man er tæt på overtrædelse af straffeloven. Den bevisbyrde kan være svær at løfte for kurator/skifteretten.

Tilmeldt 9. Oct 17
Skrevet kl. 20:46

Tak for svar Henrik.

Dommen er faldet, og jeg er idømt 2 års konkurskarantæne, så der er ingenting af forhandle om. Jeg er blevet godt og grundigt røvrendt, men da jeg som direktør stod på mål for regnskabet, så er det kun mig det falder tilbage på, men den erfaring kan jeg altid skrive et indlæg omkring.

Problematikken er, at der er skat og Moms, der skal betales, samt nogle andre mindre fakturaer, samt en række administrative opgaver der skal løses.

-Hvordan gøres det, når jeg ikke kan side i ledelsen?

-og hvis en ny leder træder ind, hvordan gøres det, så der ikke kommer en sanktion for benyttelse af stråmand?

Jeg er ikke interesseret i at være ansat, eller sælge firmaet, så dét er ikke en option, der behøver at blive berørt.

Nogle forslag eller kendskab til nogle med kendskab til praktisk likvidering af solvent selskab uden mig som leder?

Tilmeldt 9. Oct 17
Skrevet kl. 20:53

Hej John.

Du kan læse om konkurskarantæne i konkursloven. Her fremgår aspekter af dine emner også grundigt.

Jeg ved hvad der skal til for at lukke firmaet, men kan med en karantæne ikke lukke det selv.

Derfor spørger jeg:

-Hvordan gøres det, hvis en anden ikke træder ind som leder og

-Hvordan gøres det med en ny leder, så personen ikke fremstår som en stråmand?

Nogle kvalificeret svar?

Mvh. Jaia

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 09:25

§ 159. Den, der er pålagt konkurskarantæne, må ikke deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Hvis den pågældende tidligere er pålagt konkurskarantæne, der ikke er udløbet på fristdagen, og den groft uforsvarlige forretningsførelse, der begrunder nyt pålæg af konkurskarantæne, er foregået, efter at den tidligere konkurskarantæne fik virkning, bestemmes det i afgørelsen om konkurskarantæne, at den pågældende heller ikke må deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed med personlig og ubegrænset hæftelse for virksomhedens forpligtelser.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Skrevet kl. 09:26

Du må have lavet noget slemt siden du har fået konkurskarantæne

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Skrevet kl. 09:27

Men igen du kan sagtens have din virksomhed men du skal hæfte personligt

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:51
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 9. Oct 17
Skrevet kl. 15:26

Regnskabsmateriale var ikke komplet, efter det havde været hos bogholder/revisor. Regnskabet var på mystisk vis forsvundet, og de kunne ikke vise kvittering eller aftale om returnering heraf. Hertil skyldte selskabet moms, som jeg ikke havde mulighed for at afdrage over 3 gange (jeg kunne afdrage over 10 gange). Det var nok!

Mit råd til andre: Vær sten sikre på, at I selv opbevarer alt regnskabsmateriale, og at det er komplet!!! Det tages MEGET alvorligt af myndighederne, også selv om omsætningen ikke er tårn høj.

Det er ikke meget slemt i mine øjne, når nu det alt i alt ikke er alt for mange penge, men sådan er vi jo så forskellige.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)