Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Låne vens IVS 100.000 DKK for en købsoption

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg låne min vens virksomhed(IVS) 100.000 DKK rente og afdragsfrit i 1-2 år,
og til gengælde bede om en købsoption hvor jeg fx indenfor en tidsramme på et par år kan få
lov at købe en procentdel af virksomheden for et symbolsk beløb(1 kr)?


Hvis virksomheden så fx er blevet 500.000 kr hver, og jeg på grund af denne købsoption kan købe 10% af virksomheden
1 kr, skal jeg så betale skat af de 49.999 kr jeg får i værdi?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens lave sådan en aftale med din ven, men det er vigtigt at lave et underskrevet dokument hvor det hele er nøje beskrevet.

Mener ikke at du skal betale skat når du udløser optionen, først hvis i sælger virksomheden på et senere tidspunkt.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ingen venner, som jeg stoler så meget på, at jeg ville låne dem mine penge og min virksomhed i 1-2 år.

Du kan jo ret beset tørre manden for alle hans penge og indgå frygteligt mange dårlige aftaler, som hans virksomhed efterfølgende ville hænge på.

Er han bekendt med, hvad det faktisk betyder, at du "låner" hans virksomhed?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans køboption dækker kun over 10% af virksomheden. Vennen har dermed forsat betydelig indflydelse. Hvis hans ven mangler de 100.000 kr til opstart, så er det da en okay deal for begge parter. M

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:
Mener ikke at du skal betale skat når du udløser optionen, først hvis i sælger virksomheden på et senere tidspunkt
du plejer at have ret men er du sikker her?

Jeg TROEDE at der ikke skete beskatning ved tildeling af optionsretten men at der skete beskatning af værdien ved udnyttelsen, når aktierne rent faktisk erhvervs allerede? At man ved udnyttelsen beskattes af forskellen mellem aktiernes værdi og den faktisk betalte pris for disse og at beskatningen der sker sker som personlig indkomst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nikokj:
Mener ikke at du skal betale skat når du udløser optionen, først hvis i sælger virksomheden på et senere tidspunkt
du plejer at have ret men er du sikker her?

Jeg TROEDE at der ikke skete beskatning ved tildeling af optionsretten men at der skete beskatning af værdien ved udnyttelsen, når aktierne rent faktisk erhvervs allerede? At man ved udnyttelsen beskattes af forskellen mellem aktiernes værdi og den faktisk betalte pris for disse og at beskatningen der sker sker som personlig indkomst

vh John Hannover

Jeg er ikke fuldkommen sikker og det er et kompleks område. Men min umildbare tanke er at hvis aftalen er korrekt formuleret juridisk set, så kan man udskyde skatten til realisationstidspunktet. Spørgsmålet er så blot det reelt så betragtes som optioner. Hvis det ikke er muligt må det være kapitalindkomst og ikke personlig indkomst. og alternativt må han bare få 10% ejerandel fra start mens virksomheden intet er værd.

De regler du formentlig har i tankerne er omkring medarbejderoptioner, hvilket betragtes som aflønning. Men i dette tilfælde er han ikke medarbejder, men betragtes som investor/lånegiver.

Hvis begge parter er enige omkring dette, så må de tage fat i en skattejurist som bør kunne hjælpe med det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:
De regler du formentlig har i tankerne er omkring medarbejderoptioner, hvilket betragtes som aflønning. Men i dette tilfælde er han ikke medarbejder, men betragtes som investor/lånegiver
jep :) 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)