Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring div. skat

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogføring af selskabsskat/acontoskat:

Jeg vil gerne sætte mig ind i hvordan man bogfører selskabsskat/aconto skat, håber nogen kan hjælpe mig, bekræfte om det er korrekt det jeg har læst mig til.

Scenarie 1

De to aconto betalinger i løbet af året, tror jeg, at jeg skal bogføre på følgende måde.

1.   Jeg har en konto i driften som hedder skat af årets resultat eller skal jeg oprette en ny konto under som hedder Selskabsskat/aconto ??????? Jeg ved ikke om aconto skat og skat af årets resultat skal bogføres på samme konto ????

Eksempel 10.000

Aconto betaling:

Drift                                                                              Balance

Skat af årets resultat                                                  Bank

Debet 10.000                                                             Kredit 10.000

Scenarie 2

Hensættelse af skat af årest resultat

Når jeg så ved årsafslutning finder ud af, at jeg har et overskud på 200.000. Så regner jeg 22 % af overskuddet som er = 44.000, så laver jeg en hensættelse på dette beløb :

År  2016

Drift                                                                              Balance

Skat af årets resultat                                                  Skyldig Skat

Debet 44.000                                                             Kredit 44.000

Når så jeg opgører skatten og betaler, bogfører jeg følgende:

Balance                                                                       Balance

Skyldig Skat                                                               Bank

Debet 44.000                                                             Kredit 44.000

Så går Balance kontoen skyldig skat i 0.- eller hvad ????

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 15:15

Hej Vibeke

Der er to typer af skat:

Selskabsskat
Udskudt skat

Selskabsskat er den skat du betaler af årets skattemæssige resultat.
Udskudt skat er det skatteaktiv/forpligtelse, som vil påvirke din virksomhed i fremtiden på baggrund af forskydninger mellem skat og dit regnskab.

Selskabsskat bogføres således:

2 gange om året betales der aconto skat. Acontoskat er en forudbetaling af skat, så den skal du bogføre i balancen (kredit bank, debet balance under selskabsskat)

x gange om året (1 gang for mindre virksomheder, flere gange for virksomheder som løbende rapporterer) beregnes den årlige skat. Den årlige skat bogføres mellem resultatopgørelsen under Årets skat - debet (præsenteres i noten som aktuel skat) og kredit i balancen under selskabsskat.

Herudover kan der være en frivillig indbetaling af skat, men den bogføres og betragtes ens som acontoskat.

I dit eksempel vil din skyldige skat i balancen være 34.000 kr. pr. statusdagen, hvilket du ikke får med ved at føre acontoskat i resultatopgørelsen.

Udskudt skat:
Udskudt skat beregnes x antal gange i året ligesom den årlige skat. I forbindelse med dette vil du lave en postering under Årets skat (præsenteres som ændring i udskudt skat) og modsat i balancen under udskudt skat. Udskudt skat kan både være et aktiv og et passiv, så vær opmærksom på fortegnet.

Håber det giver mening.

Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:18

Takker mange gange for svaret.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)