Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af udbytte til ægtefælle/samlever

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jul 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

jeg har et Aps som jeg ejer 100% hvor jeg vil udbetale udbytte til min samlever - jeg kan læse mig til at man må udbetale udbytte på 50.600.- med en skatteprocent på 27% til ægtefælle men gælder det også samlever eller er det et krav vi skal være gift?

Jeg har selv et job ved siden af som dækker mig selv op til topskat og min samlever har et job hvor hun ikke når topskatte grænsen, så min plan er at udbetale løn til hende på bi-kort op til topskatte grænsen og udbetale udbytte til os begge og lade resten stå i virksomheden.

Det resterende overskud vil så blive beskattet - er der nogen måde at undgå/udskyde det? Ellers bliver det jo først beskattet med 22% og dernæst beskattet når det udbetales som løn/udbytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53

1 du kan ikke udbetale udbytte til andre end aktionæren 

2 nej ikke samlever, skal være ægtefælle

3 du må være meget forsigtig med løn til en her nærtstående med mindre denne udfører regulært arbejde. Så vil det klart kunne forkastes af skat. Jeg ville meget fraråde det hvis ikke personen udfører regulært arbejde for pengene

4 det som står får de 22% selskabsskat men så vil det jo kunne tages ud som du skriver som udbytte til 27/42% skat derefter = svarende til bundskat først og så topskat - de 22% kan ikke udskydes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jul 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:03

1. Det forstår jeg ikke - som jeg har læst det må jeg give udbytte til ægtefælle. Har jeg misforstået det?

2. Tjek - tak. Så kan man så sige det er unfair efter 15 års samliv at man ikke er sidestillet.

3. Ved du hvordan bevisbyrden er? Normalt kontorassistance nogle timer om ugen er jo svært at bevise.

4. Ok, tak.

I øvrigt så får du lige kæmpe karma herfra - jeg har læst mange mange af dine svar og har haft særdeles stor glæde af dem. Af hjertet tak og jeg skal nok købe et par af dine bøger :)

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 19:10

2. Til gengæld er du ikke forpligtet til at betale ægtefællebidrag mv., hvis I en dag går fra hinanden. Du er heller ikke forpligtet af loven til som udgangspunkt at give hende halvdelen af din virksomhed, hvis I går fra hinanden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41

Jujuman:

1. Det forstår jeg ikke - som jeg har læst det må jeg give udbytte til ægtefælle. Har jeg misforstået det?

2. Tjek - tak. Så kan man så sige det er unfair efter 15 års samliv at man ikke er sidestillet.

3. Ved du hvordan bevisbyrden er? Normalt kontorassistance nogle timer om ugen er jo svært at bevise.

4. Ok, tak.

1 ja det vil jeg mene du har. Jeg tror du har læst at man må have dobbelt fradrag for ægtefælle, altså de der ca 50 t til en selv og samme til ens ægtefælle men det er jeg ret så sikker på ikke gælder samlever -  Personer, som er varigt samlevende under ægteskabslignende forhold, er i skatteretlig henseende at betragte som uafhængige og selvstændige skattesubjekter MEN jeg mener registreret partnerskab ligestilles skattemæssigt med ægteskab

2 det gælder jo på mange måder, arv - sambeskatning osv og om det er fair blander jeg mig ikke i -det er jo lidt frivilligt

3 Hvis ikke du kan sandsynliggøre arbejdet så kan skat forkaste det. Kan du sandsynliggøre det og svarer det til normal løn for den type arbejde er den ikke længere så skal hun jo kunne lønnes for det. Det er klart at med sambo/ægtefælle samme adresse og en klar topskatteproblematik så KAN skat jo ville se på netop den løn, men så må I jo sandsynliggøre det som bedst du kan

4 alternativ til topskat kunne være at indbetale først til ratepension og så til livrente som jo forhindrer topskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)