Jeg påtænker at lade mig beskatte efter VSO fra begyndelsen af 2017. Aktiviteten er næringsdrivende med aktiehandel. Jeg kender i detaljer Skats praksis for, hvornår man er næringsdrivende med aktiehandel. Jeg kan ikke slippe for at blive næringsbeskattet. Til gengæld er min viden om VSO meget begrænset. Jeg skal selvfølgelig hyre en revisor, men tænkte, at jeg vil forsøge at blive klædt lidt bedre på først. Der er ingen fysiske aktiver, der blev taget med ind ved påbegyndelse af VSO primo 2017. Computerne har et par år på bagen, så jeg tænker, at de var fuldt afskrevet. Det samme er tilfældet med skrivebord, stol, printer og andet inventar. Jeg ligger altid helt kontant ved påbegyndelsen af hvert år. Dvs. ved påbegyndelsen af VSO primo 2017 stod der et depot med kontanter i USD og ikke andet. Det eneste formål med VSO er at udskyde beskatningen. Jeg kan forstå, at indskudskontoen ligger sidst i hæverækkefølgen. Hvis jeg sætter hele depotet med kontanter i USD lig med indskudskontoen, ryger en del af formålet med at bruge VSO. For hvis jeg senere skal købe en lejlighed, et hus eller tilsvarende, bliver jeg nødt til at hæve af opsparet overskud før indskudskontoen og derved lade mig fuldt beskatte. Spørgsmål 1: Må jeg fra start sætte indskudskontoen lig nul og bogføre den efterfølgende aktivitet over mellemregningskontoen? Ved slutningen af 2017 ligger jeg igen helt kontant. Spørgsmål 2: Jeg vil typisk have mere end 5.000 handler på et år. Det vil være uhyre tidsskrævende at bogføre hver enkelt af de mere end 5.000 handler. Den børsnoterede amerikanske børsmægler, jeg anvender, laver detaljerede oversigter over hver handel, hvor alt er taget med. Vil det tilfredsstille bogføringskravet at vedlægge de detaljerede oversigter? Alle andre bilag bliver naturligvis bogført. På forhånd tak. P.S. Jeg er med på, at kapitalafkastgrundlaget vil være lig nu, når indskudskontoen sættes lig nul. Men jeg synes, det er vigtigere at sikre skatteudskydelsen, da det er hele formålet med at anvende VSO. |
Indskudskontoen primo vil være kursværdien af USD, selv om du nulstiller indskudskontoen primo, vil det fremkomme ultimo, da indskudskonto er aktiver minus passiver. Mellemregningskonto bruges til private ting der indskydes i virksomheden.
Det vil være ok at bruge opgørelse fra børsmægler.