Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS og udbytte

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål.

Det er sådan at man skal opspare 25% af overskuddet indtil egenkapitalen er kr. 50.000.

Betyder det, at hvis man fx. har et overskud på 10.000 kr., sætter man kr. 2500 ind på kapitalkontoen.

Kan man udbetale udbytte af de kr. 7500? (Efter at man har sat kr. 2500 ind på kapitalkontoen, som i eksemplet ovenfor).

Og hvad med ejerløn til direktøren. Kan den udbetales inden opsparing af overskuddet på de 25%?

Jeg vil blive glad for svar.

På forhånd tak!

Hilsen

Linda

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:23

Der kan ikke udbetales udbytte i IVS før reserven er etableret på 50.000.

Løn udbetales altid som en omkostning før resultatdisponering (der hvor man tager stilling til overførsel til reserver udbytte mv).

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Løn kan altid kun udbetales samtidigt med skatteindberetning og man må godt hæve hele overskudder (eller for at være mere præcis - det forventede for det endelige kender man jo normalt først efter 31/12. Tager du i dit eksempel 10.000 i løn med samtidigt indberetning til skat så er der ikke noget overskud og så er det jo 25% af 0 der skal lægges til reserverne.

Er der overskud, skal 25% lægges til de bundne reserver, men ellers ikke. Der må ikke tages udbytte før der er 50.-000 kr  reserven og de vil jo stamme fra overskud efter der er betalt selskabsskat

Overvej at vide mere om IVS, for der er meget der kan laves galt hvis man famler lidt i blinde - evt min e-bog om netop IVS http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 11:58

Tak for svar :-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)