Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fonde og legater i enkeltmandsvirksomhed - CPR / CVR nummer

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I kloge hoveder på Amino

Jeg er lige startet op på egen hånd som enkeltmandsvirksomhed og har nogle spørgsmål ift. fonde og legater.

Sagen er den, at jeg inden opstarten ansøgte forskellige fonde og legater til projektstøtte. Da jeg ansøgte fondene (for flere måneder siden) havde jeg endnu ikke det store overblik, og de er derfor ansøgt til mit CPR.nr. I mellemtiden har jeg fået oprettet CVR.nr. og har haft en masse udgifter til etablering af virksomheden. Da fondsmidlerne er skattepligtige vil jeg naturligvis gerne kunne modregne disse udgifter.

Min tvivl går nu på om jeg må indregne de modtagne fonde i min virksomhed, selvom de er udstedt til mit CPR.nr? Så vidt jeg forstår er jeg og min virksomhed den samme juridiske person, og jeg kan jo bevise at fondsmidlerne ikke er til mig privat/personligt, men til at dække udgifter i virksomheden. 

Går den i forhold til skat tænker I? Hvordan skildrer de mellem CPR.nr. og CVR.nr. i en enkeltmandsvirksomhed?

På forhånd tak for svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok rent praktisk sikre mig, at fonden var med på at det var dit CVR der udnyttede fondsmidlerne. Du har ret i at hæftelse og skattemæssigt er du, så længe du er enkeltmands samme person, men det er ikke helt samme sag som at alle aftaler der laves med en privat person også vil være lavet hvis man vidste det var med en virksomhed

Formentlig er det en formssag at få det anerkendt at det er dit CVR og ikke dit CPR. Jeg tror ikke du som sådan har skatteudfordring så længe du kan påvise det alene er søgt af hensyn til din virksomhed, men jeg tror givet du kan have en udfordring i forhold til den lovlige anvendelse, hvis ikke fonden godkender at dit CPR udskiftes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind tak for hurtigt svar!

Bare lige for at sikre at jeg har forstået rigtigt, så er det jeg hører dig sige, at det ikke er et problem i forhold til Skat, kun i forhold til fondene. Dvs. at hvis fondene er indforstået, er der ikke noget skattemæssigt galt i at bogføre fondsmidlerne på CVR.nummeret? 

Næste spørgsmål går nu på om jeg kun kan trække udgifter fra, som jeg har haft i samme år som fondsmidlerne er modtaget? Fondsmidlerne er givet til at dække udgifter der rækker ind i 2018, men bliver udbetalt nu her ultimo 2017. Vil jeg derfor kunne overføre dem til næste år i regnskabet?

Igen tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja hvis fonden bekræfter det er OK til dit CVR så vil det indgå der og udgifter trækkes fra

2 er vanskeligere - det vil afhænge af hvad der står i fondatet. Hvis der står at de skal bruges til et formål der tydeligt først kommer senere kan det givet periodiseres, men der ville jeg råde til konkret vurdering af revisor, for det er jo ikke sådan at man bare kan udskyde i evighed fordi man siger, man ikke lige er i mål

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 04:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Hvor søger man fonde og legater til iværksættere??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

dem er der meget få af - om overhovedet nogen der er til - iværksættere bredt. De vil være til specifikke formål generelt - Folk fra CBS eller læger eller ingeniører osv - kunst og kultur, film - opfindelser
Der er ikke rigtigt nogen der støtter alm iværksætter der vil have virksomhed og få løn - Startvækst kan være startsted

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.
Hvor får man startvækst fra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)