Kære Amino-brugere I forbindelse med et studieprojekt ønsker min gruppe og jeg at lave en applikation som faciliterer udlejning af bøger for studerende, som desuden er non-profit. Jeg er kommet frem til nogle blandede svar omkring, hvorvidt det er lovligt, og jeg håber, i kan hjælpe. I ophavsretten paragraf 19 er det ulovligt at udleje, såfremt man ikke har en aftale med forfatteren. På den anden side kan jeg se en etableret side som Yepti faciliterer udlejning mellem private af produkter som går under ophavsretten, for eksempel kunst. Herudover burde det også iflg ophavsretten være ulovligt at sælge for eksempel bøger, hvilket dog alligevel sker på eksempelvis dba og pensum.dk. På baggrund af overstående er jeg derfor meget forvirret over, hvorvidt vi må faciliterer udlejning af bøger mellem private. Jeg har aldrig beskæftiget mig med noget juridisk, så hvis jeg har overset noget, som ellers er åbenlyst for de fleste, må i meget gerne sige til. På forhånd tak. |
Det er komplekst og jeg kender desværre ikke svaret fuld ud.
Som udgangspunkt vil jeg mene det er ulovligt at udleje fordi du dermed tjener penge på det, hvorimod udlåning er lovligt.
At det ikke er ulovligt at sælge allerede brugte bøger (hvilket jeg antager det ikke er) kan skyldes at du dermed ikke opnår en fortjeneste på forfatterens bekostning.