Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunden vil ikke betale den fulde faktura :-(

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Sep 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, driver enkeltmandsvirksomhed i mindre skala på 6. år. Er løbet lidt panden mod muren ifm. lønarbejde for større dansk kunde. Uden i første omgang at skulle engagere en advokat, behøver jeg vide hvorledes jeg står rent juridisk og hvorledes jeg kan gå til værks overfor kunden.

Jeg arbejdede freelance og har efter endt projekt sendt dem min faktura helt normalt - faktura lydende på samme beløb som andre freelancere også fakturerede. Modsat andre freelancere er det første gang jeg arbejder for denne kunde. Normalen i branchen (maritime) er at aftale forhold inden. Jeg har i måneden op til projektstart kommunikeret med kunden gennem telefon, emails og sms hvor arbejdssted og varighed er skitseret - blot har der aldrig været aftalt eller nævnt en timepris. Denne detalje har jeg ikke anset for problematisk, da jeg via kolleger i branchen ved hvilken timesats de har modtaget. Desuden blev jeg tilbage i ultimo 2015 tilbudt lignende arbejde for dette firma, hvor jeg i en telefonsamtale husker at blive tilbudt det samme beløb som mine kolleger også fakturerer.

Men nu opstår problemet, idet kunden påstår at have aftalt en lavere timepris med mig telefonisk - det er ikke sandt, men kunden er dermed ikke indstillet på at betale min faktura. Til info består differencen (inkl. moms) af ca. DKK 40.000,-

Spørgsmålet er om kunden er i sin ret til at afvise min faktura baseret på disse data ?? Kan jeg holde på min ret (vel vidende at kunden ikke vil være i stand til at fremlægge skriftlig dokumentation) ?? Hvilke muligheder har jeg i så fald ?? Eller er beløbet reelt så 'lille' at der ikke er belæg for at gøre mere ??

P.S. Jeg bliver desuden tilbudt at få udbetalt et a conto beløb på min faktura - kan godt bruge pengene på min konto. Men hvis jeg accepterer dette, svarer det så til at jeg faktisk accepterer kundens lavere timesats ?? Vil det i så fald stille mig dårligere ifald jeg vælger at gå videre.

Håber at kunne få lidt indsigt ... mvh Thomas      

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Naturligvis kan du holde på din ret, men så må retten jo i sidste ende afgøre sagen. Var jeg dig ville jeg overvejen at forlige sagen med kunden, da en retslig vis kan blive lang og dyr. Forslåm dem at de betaler 20-30 tusinde DKK for at få sagen afsluttet, men samtidig skal gøre dem opmækrsom at de vil blive stævnet for det fulde beløb, hvis forliget bliver afvist.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Any Buddy

Du skal uden at vakle fastholde din faktura og meddele

at du

1) ikke ønsker a conto betaling

2) at virksomheden i henhold til købelovens § 5 har at betale

    din faktura

3) sende dit krav til incasso ASAP

Tilmeldt 20. Sep 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob Rue,

Paragraf 5: 'Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køberen at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for ubilligt'

Tak for dit input. Men det leder til flere spørgsmål:

Kunden påstår (har som nævnt ingenting nedskrevet på email eller formel kontrakt ej heller bekræftet eller underskrevet) at aftale foreligger mundtligt (telefonisk). Nu kan sagen jo hurtigt gå hen og blive påstand mod påstand. Og vi ved jo at en aftale er en aftale uanset om den er mundtlig eller skriftlig.

Hvor stærkt står jeg reelt juridisk ?? Kunden vil jo stadig kunne se stort på inkasso-henvendelser fra mig. Så er der kun een udvej og det er (vel) advokat ...

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:
sende dit krav til incasso ASAP

Hvad skulle det hjælper det at sende sagen til inkasso, når skyldner har gjort indsigelse? 

Tilmeldt 20. Sep 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn, og mange tak for dine input også. Men faktura inkl. moms lyder på DKK 170.000,- så det er vist ikke en 'småsag' desværre

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Hej Any Buddy

Du skal uden at vakle fastholde din faktura og meddele

at du

1) ikke ønsker a conto betaling

2) at virksomheden i henhold til købelovens § 5 har at betale

    din faktura

3) sende dit krav til incasso ASAP

Han skal nok passe på med at henvise til købelovens § 5, da vi ikke får oplyst hvorvidt der er tale om et egentligt salg, hvor købeloven finder anvendelse, jf. købelovens § 1 a, stk. 1, 1. led, eller om en serviceydelse. Dog er købelovens § 5 i vidt omfang tale om en obligationsretlig grundsætning, så selve grundlyden i bestemmelsen kan formentlig overføres i en skrivelse. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anybuddy

AnyBuddy:
Men faktura inkl. moms lyder på DKK 170.000,- så det er vist ikke en 'småsag' desværre

Oplyste du ikke at differencen var på 40.000 DKK ?  Hvorfor lader du dem så ikke betale et acconto beløb først?

Tilmeldt 20. Sep 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn, at få udbetalt et a conto beløb lyder som en god løsning, som jeg har lyst at benytte mig af. Men jeg kender ikke juridik godt nok til at vide om dette i sidste ende er en fornuftig beslutning. Ift. en evt. senere retslig afgørelse, kan det måske have en betydning.

Jeg er udenfor min comfort-zone og ved ikke hvordan jeg kan eller bør forholde mig. For det kan jo være, at hvis jeg accepterer kundens tilbud om a conto udbetaling, at det så samtidig tolkes som accept på kundens betingelser ?!

Det er årsagen til mit indlæg - håber på kvalificeret input, som jeg vil kunne drage min konklusion ud fra. 

 

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)