Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har man af ansvar som webshopejer (ved personskade)?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har de sidste par dage tænkt lidt over hvad man egentlig som webshopejer har af ansvar i sådan en situation: En kunde har på den ene eller anden måde pådraget sig en personskade pga et produkt han/hun har købt i din webshop. Vil du, som webshopejer, på nogen måde kunne stilles til ansvar, vel at mærke, hvis det er et produkt du blot importerer hjem og sælger videre? Er der noget man i sådan en situation skal overveje, for at beskytte sig selv? Hvad hvis det fx er ting importeret fra Kina kun med engelsk brugervejledning?

VH

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil have ansvar hvis dit produkt ikke overholder al gældende lovgivning. Det kan være alt fra elektrisk stød, til ting der brækker eller kemikalier og du kan ikke fraskrive dig et sådan ansvar som sælger. 

At man i Kina kan købe masser af ting med CE og anden mærkning (de mener nogen gange CE = China Export) er helt irrelevant. Der er KUN dig som sælger der kan være ansvarlig. Du kan så evt gå i rette med din leverandør, men at føre en retssag i Kina vil nok koste dig lidt mere end du har lyst til at tænke på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu importerer jeg heldigvis ikke ting fra Kina det var bare et eksempel. Jeg importerer fra en stor europæisk virksomhed.  Men jeg tænker der må være mange webshopejere, som må stå i sådanne overvejelser. Man kan jo få ret mange underlige ting fra Kina, som sikkert ikke er godkendt. 

Jeg er dog selv meget obs på dette, da jeg kun er registreret som enkeltmandsvirksomhed, og i værste fald, jo så faktisk står som personlig ansvarlig. Hvordan får man fastslået om et produkt overholder gældende lovgivning?

VH, og tak for svar.

Martin

Fra Vejle
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo vigtigt at påpege, at hvis tingene er godkendt, så er du ikke ansvarlig for personskade ved f.eks. forkert brug af produktet. 

De fleste virksomheder har en "Produktansvarsforsikring". En sådan dækker eventuelle skader dine produkter forsager, vel og mærket hvis de er godkendt! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel ikke som sådan noget med at "tingene er godkendt" Jo der er CE og der er en række andre regler, men ansvaret er sælgers uanset hvad. Du kan føre den tilbage til anden grossist eller producent, men ansvaret over for den skadeslidte er DIT  (og kan dækkes af via produktansvarsforsikring så længe du ikke selv har optrådt uansvarligt ved købet)

Du kan kun fastslå det ved at checke de kontroller det har haft er ægte og så er det jo helt forskelligt fra produkt til produkt. Nogle har meget faste retningslinjer (biler) andre skal leve op til en række krav som ikke som sådan godkendes for alle enkelt produkter (kosmetik - fødevarer) osv. Man må sætte sig ind i de krav der kan være for de enkelt produkter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak, John og Morten.

Jeres kommentarer fik mig til at indse at jeg havde brug for en produktansvarsforsikring. Det er nemlig en meget lille webbix jeg har, og derfor har jeg simpelthen ikke tænkt det var noget man skulle have. Men selvom man kun har et produkt i sin butik, kan det jo i Worst case scenario gøre mig personlig konkurs, da jeg jo hæfter personligt (enkeltmandsvirksomhed). 

Jeg kontaktede i dag Tryg, og jeg må sige jeg fik en top-professionel behandling. Han gik ind på min webside og orienterede sig og det hele mens jeg havde ham i telefonen. Nu står jeg som den lykkelige, og noget mere rolige, ejer af en erhvervsansvarsforsikring og en produktansvarsforsikring. Og de to forsikringer kostede de nærmest ingenting. Så jeg er glad.

VH

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kermit79:
Jeg kontaktede i dag Tryg, og jeg må sige jeg fik en top-professionel behandling. Han gik ind på min webside og orienterede sig og det hele mens jeg havde ham i telefonen. Nu står jeg som den lykkelige, og noget mere rolige, ejer af en erhvervsansvarsforsikring og en produktansvarsforsikring. Og de to forsikringer kostede de nærmest ingenting. Så jeg er glad.
SÅDAN gøres det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en tilføjelse til CE mærkning.

Dette betyder bare, at det er godkendt til salg og bevægelse inden for EU, men selv ved CE godkendte produkter, så kan der være lokale og nationale krav der er skærpet.

Så en CE godkendelse er ikke lig med, at det må bruges eller er godkendt til brug i alle euro lande.

Mvh Allan

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)