Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indirekte eller direkte - Pengestrømsopgørelse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

jeg er igang med at studere Finansøkonom og vi er nu nået til pengestrøms opgørelser.. Her er jeg så blevet stillet overfor nogle spørgsmål, som jeg ikke helt kan finde svar på. jeg undskylder på forhånd, da jeg er ny her på siden, er jeg stadig lidt forvirret over det hele, og håber at jeg har lagt mit spørgsmål et rimeligt fornuftigt sted....

Må en virksomhed, der skal lave en pengestrømsopgørelse, selv bestemme om de gør brug af den indirekte eller direkte metode? 

Og hvad bestemmer helt nøjagtigt, hvilke metode de gør brug af.?

jeg har fundet ud af, at direkte metode ikke bruges så tit i praksis, men derimo den indirekte præsentation, som tager udgangspunkt i resultat opgørelsen. Men er det fordi at den direkte er for svær at gennemskue, da den tager udgangpunkt i indbetalinger/udbetalinger fra kunder og leverandører?

Håber nogen kan hjælpe mig !

Angradal

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, pudsigt at de internationale regnskabsstandarder anbefaler den direkte metode og langt hovedparten vælger den indirekte metode.

At det forholder sig sådan skyldes efter min opfattelse, at den direkte metode er for besværlig for hovedparten af virksomhederne, da den information som skal bruges ikke direkte kan udledes af virksomhedernes regnskabssystem.

Den direkte metode er mest brugt blandt finansielle virksomheder. Metodikken i den direkte metode er da også mere i overensstemmelse med den måde en bank mfl. driver virksomhed på.

Tilmeldt 19. Sep 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar, Henrik...

Så det vil sige, at en virksomhed SELV må bestemme den metode de vil gøre brug af, og klart... så vælger de den metode, hvor det er letteste at trække informationer frem... det lyder logisk.

Angradal

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)