Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af IVS: Momsregistrering og privat udlæg af udgifter før oprettelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg er i gang med at oprette et firma som IVS og har i den forbindelse et par spørgsmål jeg håber I kan være behjælpelige med at opklare for mig.

Jeg har fundet et advokatfirma der kan oprette det for mig for blot 500 kr. men de vil have ekstra 500 kr. for at momsregistrere det.
Grunden til at jeg bruger et advokatfirma er, at jeg sidst havde en del besvær med at udfylde de nødvendige dokumenter, og da denne virksomhed er fordelt på tre partnere og ikke blot én, så vil jeg gerne have det gjort ordentligt.

Så vidt jeg husker fra en tidligere IVS registrering, så er momsregistrering noget der gøres efterfølgende.
Jeg har forsøgt at få et svar fra advokatfirmaet om hvad præcis de ekstra 500 kr. går til, udover at registrere selskabet til moms, men synes ikke rigtig der kommer et ordentlig svar.
Mit spørgsmål er så, kan jeg undlade at lade dem (advokatfirmaet) momsregistrere min nye virksomhed og så selv gøre det, efter de har oprettet virksomheden og jeg har fået CVR nummeret?

Firmaet jeg ønsker oprettet er en webshop, med salg af varer købt af dansk importør og jeg forventer at omsætningen når 50.000 på 12 måneder, så det skal momsregistreres; det er bare et spørgsmål om jeg kan gøre det selv efterfølgende eller om det giver mening at lade advokaterne gøre det.

Mit andet spørgsmål er, at jeg har fået at vide via min omgangskreds, at hvis jeg, før jeg har mit selskab og CVR nummer, privat "lægger" ud til nogle udgifter som domæne, webhosting, og andre opstartsudgifter i småbeløbs-enden af skalaen, at jeg så efter virksomheden er registreret, kan "overdrage" det til IVS'et og således trække momsen fra de udgifter?

Alternativt kan jeg samle sammen med de udgifter jeg, som den ene ud af tre partnere, lægger ud for, og så lægge det tilsvarende mindre i indskud.

Jeg hænger mig som sådan ikke i småbeløb, men hvis det efterfølgende kan lægges "ind i" virksomheden vil det jo være en fordel.

Indskuddet i virksomheden vil som udgangspunkt være 15.000 kr. altså 5000 per partner og efter at have læst et blogoplæg, så lyder det til, at mindst 7500 af disse helst ikke skal anvendes til opstartsudgifterne; derfor er jeg interesseret i at få dækket så meget som muligt før, så vi ikke løber ind i ikke at have nok penge stående i selskabskapital.

På forhånd tak for jeres svar og tid

Dbh
Emil

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt selv momsregistrere  men 500 kr er jo ikke dyrt

Du kan godt, hvis regningerne du betaler selv er helt klart udstedt til enten xxx IVS under stiftelse eller til navnet på en af stifterne, og de alene købes til selskabet når det er klart og ikke bruges privat - lægge dem ind som køb med momsfrarag i selskabet

Du tænker i bane ½ selvskabtkapital bør fredes, og for en starter er det sundt nok. Regler er blot at kommer den under ½ skal der generalforsamling til - og det skal man overholde da mangel på det kan give problemer ved hæftelse

Læs disse 12 råd om IVS og sæt flueben ved hvert enkelt så du ikke glemmer et eneste http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Du kan godt selv momsregistrere  men 500 kr er jo ikke dyrt



Det er jo nærmest ikke ret meget andet end et flueben der skal sættes.
Det er da lette penge at spare.

Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for dit svar. Nej 500 kroner er bestemt ikke dyrt og 1000 kroner er heller ikke dyrt, men hvis det er 500 kroner for at sætte et flueben i en boks på registreringssiden, så er det dyrt. 
Så hvis det var en procedure jeg selv kunne klare (og det er lige til) efter IVS selskabet var oprettet, så finder jeg ingen grund til at bruge ekstra penge på det og derved kan jeg lade advokaterne stå for kun oprettelsen af IVS med tilhørende dokumenter (ejerbog, stiftelsesdokument, etc.)

Hvad angår det private udlæg, hvorledes gør jeg det "klart" at det er udstedt til IVS'et eller mig selv, som stifter? Det er f.eks. domænenavn, et betalingssystem og en "grænseflade" til webshop.
Jeg køber det som privatperson (jeg selv), men det er udelukkende tiltænkt som "varer" til IVS'et og ikke til hverken mig som privatperson eller andre (personer eller virksomheder).

Men det er godt at vide at jeg kan lægge de køb ind i selskabet som køb med momsfradrag, også selvom de er blevet købt og betalt forudgående at selve selskabet er oprettet.

Mvh
Emil

Fra Vejle
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mestika:

Hvad angår det private udlæg, hvorledes gør jeg det "klart" at det er udstedt til IVS'et eller mig selv, som stifter? Det er f.eks. domænenavn, et betalingssystem og en "grænseflade" til webshop.
Jeg køber det som privatperson (jeg selv), men det er udelukkende tiltænkt som "varer" til IVS'et og ikke til hverken mig som privatperson eller andre (personer eller virksomheder).

De har jo udstedt en faktura, der skal du blot stå som køber og/eller virksomheden under stiftelse, som John skriver. På den måde er det jo klart, hvem der er køberen, og hvilket formål tingene har. 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

500 kr for IVS er billigt, så jeg kan godt forstå at advokaten vil have lidt for momsen. Han skal jo bruge 15-30 min (timeløn 12-1500) til det hvis ikke det foregår samtidigt med oprettelse. Han skal åbne sagen igen, gå ind på virk, logge ind med dit iD. mv. Desuden er det dejligt at betale sig fa alt bøvlet. Så kan du koncentrere dig om at optimere din webshop til at kunne skabe et godt salg. Læs evt om hvordan man håndterer sin første webshop 

mvh Mogens

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)