Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en god metode til at udregne værdien af min virksomhed?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 2. Mar 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at sælge en del af min virksomhed, og jeg søger en god formel der er fair for både køber og mig selv. Jeg overvejer følgende formel:

Salgspris=Ejerandel*(5*overskud+Egenkapital)

Eksempelvis: Salgspris=0,2*(5*kr 100+ kr 50)= kr 110

I ovenstående betaler køber altså kr 110 for en ejerandel på 20% når virksomheden har et overskud på kr 100 og en egenkapital på kr 50.

Er ovenstående en normal formel for værdiansættelse?

Hilsen Claus

Jeg overvejer at indgå en aftale om at sælge en del af min virksomhed, og jeg søger en god formel der er fair for både køber og mig selv. Jeg overvejer følgende formel: Salgspris=Ejerandel*(5*overskud+Egenkapital). Eksempelvis: Salgspris=0,2*(5*kr 100+ kr 50)= kr 110. Så køber betaler kr 110 for en ejerandel på 20% når virksomheden har et overskud på kr 100 og en egenkapital på kr 50.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes ingen normale former. Det du viser ville som sikkert kunne genfindes i en del handler, specielt når vi taler modne virksomheder der har vist en stabil udvikling over nogle år.  Basering på budget giver altid meget mere forvirring, for ejer har EN tillid og virkeligheden og en klog køber måske en helt anden.

Det spiller også ind hvad køber for af rettigheder, for hvad skal man umiddelbart med 20% der ikke har indflydelse - når 80% i princip kan sørge for der aldrig er udbytte.

Mit svar er, at der ikke er en fast formel men at dit eksempel KAN være brugbart i en moden virksomhed - Det svarer til under 20% forrentning af kapitalen for køber, og det kan lyde pænt med bankrenter på 0 men risiko taget i betragtning, kan det også være lavt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)