Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål i forbindelse med opstart af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i gang med en uddannelse på Københavns Erhvervsakademi, og arbejder på akkord i et møbelfirma hvor jeg står og svejser designer stel.

Grundet min skole er det svært at planlægge min arbejdstid, og umuligt at fastholde en god akkord. Forslaget var så at jeg ville få en fast timesats, i stedet for akkorden.

Jeg var forbi dem i dag, hvor at vi aftalte, at de fremover giver mig en deadline, og en bestilling på x antal stel til en pris af xxx kr. Og så kan jeg komme og gå som det passer mit skema, og udføre mit arbejde, uden at jeg skal havde dårlig samvittighed over hvornår og hvordan jeg møder. Og min chef kan ikke blive sur, så længe jeg levere ordener inde for min deadline.

Jeg spurte om de vil havde noget imod at jeg sagde op, oprettede et firma, hvor at jeg så fakturere dem timerne i stedet for, det har de ikke så længe det ikke medføre en merudgift for dem.

Prisen for dem er den samme, jeg går til en god fast timeløn på 200kr, hvor der så lægges pension og feriepenge oven i. Det giver en timesats på 250kr. Men så står jeg også selv for forsikring og lign.

Jeg fakturere så dem 400kr i timen som er den sats jeg har fundet mig frem til at en selvstændig smed ligger på. Men udføre jeg en bestilling for dem på 5000kr af 20 timers arbejde. Jeg fakturere dem for 12,t times arbejde af 400kr/t inkl. moms.

Det giver mig reel timeløn på 160kr/t nå jeg har betalt moms, og har taget højde for pension og feriepenge.

Mister lidt penge på det, men får adgang til et super værksted, hvor jeg ved siden af deres bestillinger, får mulighed for at udføre arbejde for andre kunder. Jeg får en masse fleksibilitet i mit "job" og er langt mere motiveret da det er mit eget firma. Jeg får mulighed for at bygge en kundekreds op imens jeg studere, men på samme tid at have en sikkerhedsnet i form af SU og bestillingerne fra mit firma.

Firmaet har sagt at så længe jeg gider komme, så har de arbejde til mig. Min chef og min leder og kollegaer er både villige og i stand til at hjælpe mig med at komme godt fra start. Chefen er smed, designer og ingeniør, og kan hjælpe mig virkelig meget, han har allerede tilbudt mig praktikplads til mit sidste semester på skolen.

Det er også en god måde for mig at komme uden om SU loftet, om invistere pengene tilbage i mit eget firma i form af værktøj, bil og lign, så jeg har lt hvad jeg har behov for at kunne arbejde fuldtid som selvstændig smed nå jeg bliver udlært.

Jeg har tjekket i boligforeningen, og de har sagt god for at jeg bruger min hjemmeadresse som firma adresse, så længe det kun er administrativt arbejde.

Jeg har tjekket med banken, det vil gerne give mig en erhvervskonto, så den skulle også være god nok.

Jeg har snakket med forsikring, og er blevet anbefalet en arbejdsskade forsikring og en Erhvervs og Produktions ansvarsforsikring.

Jeg har leget med Dinero i lang tid nu, og føler jeg har rimelig godt styr på den.

Vi har snakket om at jeg skal faktureres for enten leje af værksted, eller udgift til el, så jeg ikke kan opfattes som ansat i firmaet.

Jeg har min første kunde, hvor jeg er garanteret arbejde i alle weekenderne.

Jeg har lagt mange budgetter for at sikre mig det løber rundt, og det gør det eftersom jeg lever af min SU, den betaler alle mine private udgifter.

Er der noget som springer jer i øjnene, som jeg ikke har taget højde for, som kan forhindre mig i at oprette mit firma, og få bestilt erhvervskonto og forsikringerne?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)