Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivninger

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe her. Jeg er lidt forvirret med hensyn til bogføring af afskrivninger.

Mit firma har købt EDB udstyr af mig privat til en værdi af 40.000kr. Da EDB tit ses som en samlet "unit" så kan man ikke straksafskrive nogle af delene. Rigtigt?

Jeg skal så afskrive det med 25% pr år. Rigtigt?

Min bogføring vil så være: Debiter 10.000kr på konto 5300 afskrivning på inventar og krediter 10.000kr på 11241 akk afskrivninger på inventar. Jeg skal vel også debitere de 40.000kr på konto 11240 Inventar? og kreditere kassen?

Er disse ting korrekt, eller har jeg misforstået/glemt noget?

Ved årsafslutning skal jeg så gøre følgende:

Kreditere 11240 Inventar for de 40.000kr og tilføje dem i balancen under aktiver og debitere 11241 de 10.000 kr og tilføje balancen under passiver. 5300 afskrivning på inventar krediteres og ryger under debit på resultatopgørelsen.

Er det korrekt? Har jeg forstået det rigtigt eller helt forkert og bør jeg søge revisorhjælp?

Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:51

Hej Jaycee

Jeg ville tro, du skal gøre sådan:

Debet kto. 5300   10.000
Kredit kto. 11241 10.000 

Debet kto. 11240 40.000
Kredit kto. ??      40.000

De 40.000 skal nok krediteres på den private mellemregning/hævet privat, hvis du ikke er i selskabsform (ApS/AS) - ellers skal det hæves på kassen - og ske fysisk betaling fra selskabet til dig privat på de 40.000.

Jeg mener det er sådan - ellers tjek med en revisor - de er flinke nok til at hjælpe.

Mvh

Torben

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:02

Man kan ikke entydigt sige at alt EDB skal ses som et samlet driftsmiddel (er bestemt til at blive anvendt samlet) men det vil være Skats udgangspunkt et langt stykke af vejen. Herudover kan driftsmidler også straksafskrives ved en levetid på under 3 år. Begge dele kan give anledning til drøftelser med Skat men jeg ville da nok forsøge at straksafskrive det hvis ellers du kan udnytte fradragene og udnytte dem i topskatten.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)