Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

købt bil af privat, . skal sælge den igen... moms??

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bilder mig ikke ind at

- jeg som ikke-ekspert kan svare 100% korrekt på 100% af spørgsmålene (det kan ikke engang eksperter)

- jeg i få ord kan dække 100% af sagskomplekset i spørgsmål hvor vi kun har et begrænset kedskab til forudsætningerne.

.. men ja, jeg mener faktisk det er korrekt. Hvad er det for bestemmelser der skulle være på dette område som sagde noget andet? Hvis en grossist køber nogle gulerøder hos en ikke-momsregistreret avler og andre hos en der er momsregistreret, skulle der så hele vejen igennem systemet følge en seddel med på hver gulerød: "denne gulerød er der ikke betalt moms for" og "denne er der"?

Eller gælder kun biler?

De særlige regler om ikke at lægge moms på ved salg af biler henfører sig til biler hvor der ikke har sket momsfradrag ved køb p.g.a. de særlige regler om momsfradrag ved personbiler eller blandede biler (§41). I dette tilfælde - ilove22's spørgsmål - er der derimod tale om at der ikke er sket momsfradrag ved køb p.g.a. at der ikke var moms på regningen. Altså gulerods-eksemplet. Og eksempelvis hvis en virksomhed har købt en bil (med moms) men ikke har trukket moms fra fordi de ikke var momsregistrerede (under 50.000-grænsen), så skal der alligevel lægges moms på ved salg.

Det §41 siger er at hvis man køber en personvogn så behandles man momsmæssigt ligesom om man havde været privat med dette lille hjørne af virksomheden. Og det uanset om bilen kun bruges til momspligtige aktiviteter.

Jeg tar muligvis fejl. Jeg tror det nu ikke. Og bare fordi du rejser tvivl om mit svar synes jeg ikke der er grund til at fortryde at jeg svarede. Kunne du ikke i stedet argumenterer for at svaret skulle være forkert.

Iøvrigt kan jeg bestemt anbefale http://www.hlb.dk m.h.t. bilbeskatning m.v.  Ved siden af skat.dk er det absolut den største resource på nettet vedrørende området.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:39

henrikkrebs:

Jeg bilder mig ikke ind at

- jeg som ikke-ekspert kan svare 100% korrekt på 100% af spørgsmålene (det kan ikke engang eksperter)

Siger du at du er ikke-ekspert og ikke-revisor, dvs. ikke beskæftiger dig professionelt med området: Så er jeg godt nok imponeret over dine indlæg og fagligheden heri Big Smile

Der hvor jeg mener du går galt med at "alt skal momses" er på selve klassifikationen af bilen. Vi ved dybest set ikke om der blev fratrukket moms på bilen i forbindelse med købet og som du selv er inde på; om der ville være afløftet moms hvis pågældende var momsregistreret ; Derfor henvisningen til  HLB-publikationen. Jeg kunne også have henvist til momsvejledningen men her tager skematiske opstillinger sig ikke godt ud på nettet (ihvertfald ikke i Magnus eller Thomson).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 23:21

Vi ved at 'privatperson' i sin tid solgte bilen til ilove22 for 42.000 og at bilen er bogført som en virksomhedsomkostning. Vi må også gå ud fra at ilove22 ikke har fratrukket købsmoms i den anledning, fordi sælger er 'privatperson' og næppe har momset sit salg.

Kunne ilove22 have fratrukket momsen hvis han havde købt bilen af 'H. Umbug Aps' for 33.600 + moms? Eller kunne han ikke have fratrukket den fordi det var en personvogn som han måske oven i købet selv også skulle benytte privat. Egentlig har jeg ikke forestillet mig nogen fornuft i at lade sig beskatte af privat rådighed over en firmabil i den prisklasse, men mon ikke bare det at årsagen til at han er 'gået glib af momsfradrag' er at sælger ikke var momsregistreret, .. at bare det er nok til at han ikke får lov til at sælge den uden moms. Sådan er det i al fald for guleroden jeg har brugt som eksempel.

Jeg er uddannet landinspektør men har arbejdet med IT for private handels- og produktionsvirksomheder heraf siden 1994 som selvstændig. Jeg har altid gerne villet have en revisor eller en anden ekspert til at hjælpe mig, men jeg har tre gange forsøgt. De to af dem lavede det regnskab jeg afleverede, men gjorde ikke arbejdet tilfredsstillende. Jeg kan ikke li at betale for at få lavet fejl og så måtte jeg jo selv. Hårdt arbejde, to gange torskegilde på de 10 regnskaber jeg selv lavede, men ikke fri for at være spændende. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:31

Det er godt nok imponerende må man sige.

Jeg er enig i dine betragtninger om at en bil i denne prisklasse næppe har været anvendt som fri bil med fri bil beskatning men jeg ved også at folk her anvender begreberne firmabil og køb af bil til firmaet i flæng og forskellige sammenhænge. Herudover kan der jo være tale om en bil som har været anvendt delvist privat, hvor der er taget forholdsmæssigt fradrag.

Men lad os antage at det er en varebil som har været 100% erhvervsmæssigt anvendt. Her anvender HLB publikationen vendingen "hvis man har haft ret" til at fratrække momsen ved købet skal salget momses. Det er lidt tvetydigt. Hvis vi ved "har haft ret" forstår lovmæssig hjemmel med udgangspunkt i bilens art og anvendelse - hvor det blot var sælgers forhold som gjorde at der ikke var nogen moms at afløfte - skal der svares moms ved salget, men taler vi derimod om købsforholdene og dermed sælgers forhold er det en anden snak.   

Om dette anfører momsvejledningen:

"Der skal heller ikke betales moms ved levering af varer, der har været anvendt af momspligtig virksomheder, men hvor der efter lovens §§ 37-42 ikke har været fradragsret ved indkøb mv. af de pågældende varer. Som eksempel på sådanne varer kan nævnes personbiler." 

Jeg kan umiddelbart ikke se at disse bestemmelser kan rumme en situation hvor det manglende fradrag for købsmoms skyldes at der ikke var moms på og er derfor enig på dette punkt.

Men det interessante er så hvad man selv kan gøre for at undgå momsen ved salget. Det lyder som at bilen kun har været ejet ganske kort tid. Dvs. man kunne måske anlægge den betragtning at bilen er købt som blandet bil (måske 90/10) hvorved salget ikke skal momses. Om det samme er muligt ved at sige at bilen har ændret anvendelse i ejerperioden skal jeg ikke kunne sige. Sælger man til en momspligtig person som kan afløfte momsen er disse overvejelser dog ikke interessante.

Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:24

Bilen blev købt i firmaets navn for 42.000 af en privatperson...

De første 3 måneder efter køb, blev bilen brugt både til erhverv og privat kørsel.... (70% erhverv / 30% privat)..

Siden 1 december 2007, har bilen kun været brugt til erhverv.

--------------------------

Har jeg lov til at sælge bilen uden moms?

Ja eller Nej   Smile

På forhånd tak!

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 23:22

Hvis du kræver et svar der enten er ja eller nej, så tror jeg at jeg vil melde mig ud af debatten. Den har ellers været lærerig.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:37

Jeg tilslutter mig fuldt ud Henriks svar, med den ene bemærkning at du jo selv er herre over om bilen også har været anveldt delvist privat fra december 2007 som det har været tilfældet tidligere.I den situation er jeg ikke i tvivl om at salget ikke skal momses. Det hælder jeg nok også til i den situation du nævner da der ikke var ret til momsfradrag på købstidspunktet selvom sælger måtte skulle svare moms. Men for at vende tilbage til Henriks svar: Man kan ikke forvente at man her på Amino kan få klokkerene og entydige svar på spørgsmål som enten bør rettes til Skat eller til revisoren

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)