Jeg bilder mig ikke ind at - jeg som ikke-ekspert kan svare 100% korrekt på 100% af spørgsmålene (det kan ikke engang eksperter) - jeg i få ord kan dække 100% af sagskomplekset i spørgsmål hvor vi kun har et begrænset kedskab til forudsætningerne. .. men ja, jeg mener faktisk det er korrekt. Hvad er det for bestemmelser der skulle være på dette område som sagde noget andet? Hvis en grossist køber nogle gulerøder hos en ikke-momsregistreret avler og andre hos en der er momsregistreret, skulle der så hele vejen igennem systemet følge en seddel med på hver gulerød: "denne gulerød er der ikke betalt moms for" og "denne er der"? Eller gælder kun biler? De særlige regler om ikke at lægge moms på ved salg af biler henfører sig til biler hvor der ikke har sket momsfradrag ved køb p.g.a. de særlige regler om momsfradrag ved personbiler eller blandede biler (§41). I dette tilfælde - ilove22's spørgsmål - er der derimod tale om at der ikke er sket momsfradrag ved køb p.g.a. at der ikke var moms på regningen. Altså gulerods-eksemplet. Og eksempelvis hvis en virksomhed har købt en bil (med moms) men ikke har trukket moms fra fordi de ikke var momsregistrerede (under 50.000-grænsen), så skal der alligevel lægges moms på ved salg. Det §41 siger er at hvis man køber en personvogn så behandles man momsmæssigt ligesom om man havde været privat med dette lille hjørne af virksomheden. Og det uanset om bilen kun bruges til momspligtige aktiviteter. Jeg tar muligvis fejl. Jeg tror det nu ikke. Og bare fordi du rejser tvivl om mit svar synes jeg ikke der er grund til at fortryde at jeg svarede. Kunne du ikke i stedet argumenterer for at svaret skulle være forkert. Iøvrigt kan jeg bestemt anbefale http://www.hlb.dk m.h.t. bilbeskatning m.v. Ved siden af skat.dk er det absolut den største resource på nettet vedrørende området. |
henrikkrebs:Jeg bilder mig ikke ind at
- jeg som ikke-ekspert kan svare 100% korrekt på 100% af spørgsmålene (det kan ikke engang eksperter)
Siger du at du er ikke-ekspert og ikke-revisor, dvs. ikke beskæftiger dig professionelt med området: Så er jeg godt nok imponeret over dine indlæg og fagligheden heri
Der hvor jeg mener du går galt med at "alt skal momses" er på selve klassifikationen af bilen. Vi ved dybest set ikke om der blev fratrukket moms på bilen i forbindelse med købet og som du selv er inde på; om der ville være afløftet moms hvis pågældende var momsregistreret ; Derfor henvisningen til HLB-publikationen. Jeg kunne også have henvist til momsvejledningen men her tager skematiske opstillinger sig ikke godt ud på nettet (ihvertfald ikke i Magnus eller Thomson).