Hej Amino. Jeg sidder i et dilemma i forhold til jeg lige har opstartet en virksomhed med 2 partnere. Mit spørgsmål til jer er: Er det muligt at fjerne en person som medstifter af ens virksomhed og registreringen som ''Fuldt ansvarlig deltager'' uden nogle juridiske problemer? Problemet er at partner 1 og jeg kom på hele idéen til virksomheden, brandet, hvilke værdier vi vil have og hvordan & hvorledes alt skal fungere. Jeg kom til impulsivt at byde partner 2 ind i virksomheden under opstartningsfasen, hvor alt egentlig var blevet gjort klart. Partner 2 kan ikke byde ind med noget som partner 1 og jeg ikke allerede kan, eller supplerer med noget relevant/brugbart, derfor overvejer partner 1 og jeg at give partner 2 et tilbud som ansat i virksomheden, da vi stadig vil have personen involveret i projektet, men ikke som ejer/ledelse. |
Det er naturligvis muligt at ændre jeres indbyrdes ejerforhold efterfølgende, men der kan være udfordringer, specielt hvis den I ønsker skal fratræde som partner modsætter sig dette.
Med hensyn til stiftere, så er sagen den at er det f.eks et selskab der allerede er stiftet af jer 3, så kan i naturligvis ikke ændre på dette forhold (altså hvem stifterne af selskabet var). Er selskabet ikke formelt stiftet endnu, kan stifterne naturligvis ændres.
Hvilken selskabsform er tale om?