Hej, Jeg er selvstændig iværksætter, men mit spørgsmål her er af lidt mere privat karakter - håber der er nogen, der måske kan hjælpe: Jeg har en andelslejlighed, som jeg i 2016 lejede meget ud gennem airbnb, da jeg har boet meget hos mine forældre, grundet min fars alvorlige sygdom. I perioder har det været et værelse (mens jeg selv har boet der) i andre perioder (hvor jeg f.eks. har været bortrejst) hele lejligheden. I alt har jeg haft indtægter, der ca. svarer til mine samlede udgifter (inkl. boligafgift, månedlige afdrag på andelsboliglån, vand og varme mv.). Da jeg i sin tid snakkede med en bogholder om det, fik jeg at vide, at man kun skal betale skat af en lejeindtægt, såfremt der er et OVERSKUD efter at man har fratrukket de faktiske udgifter, og at jeg med den regnskabsmæssige fradragsmetode ikke behøver at indberette noget, men blot skal have en opgørelse over lejeindtægter og udgifter, som jeg skal kunne vise Skat, hvis de beder om det. Men er det virkelig rigtigt...? Er det rigtigt forstået, at jeg kan lave sådan en modregning og først skal indberette til Skat, hvis jeg "tjener" penge på min lejlighed og ikke blot sidder næsten udgiftsfrit grundet periodevis udlejning? På forhånd tak. |
Regnskabsmæssigt fradrag
|
Her kan du læse om det - http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234798 |
www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.
Tak for svar. Jeg har været inde og læse alt jeg har kunnet finde. Men jeg synes ikke det fremgår nogen steder, om man ved regnskabsmæssigt fradrag f.eks. kan trække renteudgifter fra. Hvis jeg eksempelvis udlejer hele lejligheden og har en boligafgift på 4000 kr. og har renteudgifter på mit boliglån på 3000 kr. - kan jeg da trække alle 7000 kr. fra, da de jo alle teknisk set er udgifter jeg har ifm. udlejning eller er det kun selve boligafgiften? Vil det virkelig blive betragtet som hoteldrift, når jeg netop selv bebor lejligheden? Jeg har jo ikke haft den lejet ud uafbrudt i flere måneder ad gangen, men højst en uges tid, hvor jeg så har været hjemme og er taget afsted igen og lejet ud igen. |
Der er to måder at gøre det på. http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234798 |
4000 * 12 / 3 * 2 = 32.000 ved bundfradragsmetoden. Så hvis du har lejeindtægter over 32.000 skal du betale skat af alt over det. |
Hej Frederik Tak for svar. Alt det er jeg med på. Og jeg tror jeg er med på, at jeg med den regnskabsmæssige metode kun skal betale skat af overskuddet - altså indtægter ifm. udlejning minus udgifter ifm. med udlejning. Dette går jeg ud fra omfatter boligafgiften som en udgift. Men spørgsmålet jeg har svært ved at finde svar på er, om udgifter ifm. boliglån i den regnskabsmæssige metode tæller som en faktisk udgift? Det ER jo en udgift jeg har ifm. min lejlighed (og derfor vel også ifm. udlejningen af den) men kan den trækkes fra? |
Det er netop kortidsudlejningen (udlejning under 30 dage af gangen) som gør det momspligtigt, hvis omsætningen på den del af din lejeindtægter overstiger 50.000 kr. over 12 løbende måneder. |
Du kan ikke trække renten fra som en direkte omkostning i forbindelse med udlejningen. Renteudgiften vil du have uanset om du har udlejning eller ej |
Tak, Whiskey. Men kan jeg så trække boligafgiften, vand, varme osv. fra? Det er jo sådan set også - ligesom renteudgiften - udgifter jeg har, uanset om jeg har udlejning eller ej. Jeg tror jeg er lidt i tvivl om, hvilke udgifter man så kan trække fra ift. den regnskabsmæssige fradragsmetode... |