Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejeloven - kan jeg lovligt kræve yderligere sikkerhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg råder over en række ejendomme, som jeg udlejer. Sædvanligvis med både 3 mdr. forudbetalt leje og depositum. Et enkelt lejemål (enkeltstående hus) er dog udlejet uden forudbetalt leje/depositum da lejer er i familie med en anden af mine lejere, som er super pålidelig. Stor fejl.

Nu er der begyndt at komme rykkere fra den lokale forsyning og som ejer af ejendommen hæfter jeg for forbruget. Som jeg ser det så er det nok kun et spørgsmål om tid inden der lukkes for "det varme vand" og jeg dermed hænger på en regning.

Mit spørgsmål er om jeg med denne viden (gentagne rykker fra forsyningen) kan kræve en eller anden form for depositum nu - jeg har tidligere pga. manglende husleje sendt en opsigelsesskrivelse til lejer. Dengang fik de dog redet stormen af. Men hvor længe bliver det ved.

Fra Viborg
Tilmeldt 10. May 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

du skal nok ikke leje huse ud til dem igen og prøv at gå til en advokat og få snakket med ham/hende. 

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvis de misligeholder lejekontrakten, kan du vel true med at smide dem ud. Hellere før end siden. Hvis du skal have retssag, fogeden og måske låsesmed kan det jo tage månedsvis.

Men nr. 1 er jo at de betaler frivilligt. Husk at have alt skriftligt og overhold reglerne.

// Lars

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Du kan sende en skrivelse til lejer om, at du forbeholder dig ret til at hæve lejemålet, hvis lejer ikke har betalt sin restance til forsyningsselskabet senest 14 dage fra brevets modtagelse. Jeg antager med ovenstående, at der står i lejekontrakten, at lejer skal betale for vand/varme udover huslejen. Du kan henvise til følgende bestemmelser:

Lejeloven

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk. 2.

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav kan tidligst afgives efter 3. hverdag efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb. Er den i 2. pkt. nævnte hverdag en lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav tidligst afgives den følgende hverdag. Udløber den i 2. pkt. nævnte frist på en helligdag, en lørdag eller grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den efterfølgende hverdag. . Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 250 kr. Det i 5. pkt. nævnte beløb er opgjort i 2009-niveau og reguleres en gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlejer er selv tilmeldt som bruger hos forsyningen og afregner selv forbrug. Men pga. lovgivningen på området hæfter ejeren (mig) overfor forsyningen i tilfælde af lejers manglende betaling. Så indtil videre skylder de mig ikke noget. Det kommer de først til i det øjeblik forsyningen lukker kassen i og retter deres krav mod mig.

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så mener jeg først, at det bliver en pligtig pengeydelse i lejeforholdet i det øjeblik, at de kræver pengene af dig.

Se denne afgørelse:

https://www.sapu.dk/nyheder/lejer-kunne-ophaeves-pga-manglende-betaling-af-vandafledningsafgift

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min opfattelse kan du ikke gøre andet end at 1. kontakte lejer eller 2. vente på et krav fra forsyningsselskabet.

1. Måske kunne du forklare lejer situationen? Det er jo ikke forkert, hvis du fortæller vedkommende på en ordentlig måde, at manglende betaling til forsyningsselskabet kan kan få betydning for lejeforholdet.

2. Når du har modtaget kravet fra forsyningsselskabet, kan du rette det mod lejer. Hvis det ikke bliver betalt inden fristen i lejeloven, kan du hæve lejemålet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan ikke efterfølgende kræve depositum og hvad du i øvrigt

kan stille op, afhænger af hvordan du har formuleret bestemmelserne

i lejekontrakten med hensyn til betaling af forsyningsselskaber m.v.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)