Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri eller skattepligtig omdannelse

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 1. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej eksperter

Håber jeg har valgt det rigtige forum…

Jeg ejer et I/S sammen med en kollega og vi er nu igang med at blive omdannet til ApS. Ideen var, at vi skulle omdannes skattepligtigt og med en goodwill på 50.000 hver.

Nu vil SKAT dog ikke forhåndsgodkende denne goodwill, og i stedet vurderer de vores goodwill værdi til 400.000 - hvilket jo er væsentligt mere… Vores advokat/revisor foreslår derfor en skattefri omdannelse.

Og nu kommer min (dumme) spørgsmål/antagelser ;) (Til info regner jeg i meget runde tal for forståelsens skyld)

Som jeg forstår skattepligtig omdannelse, så skal vi betale SKAT en pose penge fra at gå fra I/S til Aps. I vores tilfælde 25.000 kr. hver hvis vores goodwill er på 100.000 kr (100.000 kr. / 2 ejere * 50% i skat). I tilfælde med en goodwill på 400.000 så er det jo pludselig 100.000 vi skal have op af lommen hver især

Som jeg forstår skattefri omdannelse, så udskyder vi blot skatten til den dag vi lukker eller sælger firmaet? Så det vil sige, at hvis jeg om 4 år ikke gider mere, så lukker jeg firmaet ned og får en regning fra SKAT på 100.000? (400.000 kr. i goodwill / 2 ejere * 50% i skat)

Er jeg helt på månen i min forståelse af hvordan det fungerer eller…? Jeg ved godt det måske er stillet lidt sort/hvidt op..

Goodwill er efter vores vurdering ret højt sat med 400.000, men det er en helt anden historie ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:58

Hej John

Tak, det var dog et dejligt enkelt svar :)

Lige et tillægsspørgsmål...

Hvis vi nu lukker firmaet om 4 år, og "der så står 20.000 kr. på bankbogen", skal vi så stadig betale skat af goodwill værdien på 400.000 (dvs ~ 100.000 hver) eller skal vi blot betale skat af de "20.000 der var tilbage" ? Jeg antager det er det sidste...? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46

usikker men tror det må være de 400 t faktisk. Det har jo ikke med bankbog at gøre men er udtryk for den værdi som i slipper for at betale skat af ved at en helt anden enhed indtræder i jeres skattepligtige position

Derfor må det vel være de 400 t der jo er goodwill som du beskriver det (ikke bankbog jo) og om I så formøbler penge og ender med at lukke med et stort rundt 0 betyder så bare der ikke er ny yderligere skat ved fortjenesten i selskabet

Hør lige jeres revisor

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 21:11

nevermind

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00

lillarcor:
Hvis vi nu lukker firmaet om 4 år, og "der så står 20.000 kr. på bankbogen", skal vi så stadig betale skat af goodwill værdien på 400.000 (dvs ~ 100.000 hver) eller skal vi blot betale skat af de "20.000 der var tilbage" ? Jeg antager det er det sidste...? :)

Den antagelse vil jeg bakke op om. Man beskattes kun af gevinst eller får fradrag for tab. Hvis der kun er 20.000 kr. tilbage i firmaet så opgøres gevinst/tab som forskellen mellem anskaffelseskursen og kursen ved ophør.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16

Whiskey:

lillarcor:

Den antagelse vil jeg bakke op om. Man beskattes kun af gevinst eller får fradrag for tab. Hvis der kun er 20.000 kr. tilbage i firmaet så opgøres gevinst/tab som forskellen mellem anskaffelseskursen og kursen ved ophør.

super men for forståelse. Hvis skat siger der er goodwill ved omdannelsen på 400.000 kr så må de vel være del af kapitalen i anskaffelseskursen?

Så skriver lillarcor at der kun er 20.000 på bankkontoen ved en evt lukning - men det kan der vel sagtens være samtidigt med at den oprindelige goodwill på 400.000 kr stadigt findes? De 400.000 oprindelig goodwill kan vel ikke betyde at man starter med 400.000 kr på bankkontoen. 

Hvis det kun er de 20.000 der udløser den udskudte skat, skal der så ikke i forhold til skats oprindelige krav om goodwill 400.000 kr ved omdannelse, ha været et tab i selskabet på 380.000 kr - for at der nu kun er 20.000 at beskatte (og det har så ikke med bankkonto at gøre men egenkapital)

Jeg tror ikke jeg hænger helt med her ellers - De 400.000 som skat sætter som goodwill ved omdannelse må da på en eller anden måde eksistere videre i det nye selskab (jeg er med på hvis der tabes 380 t så er der kun 20 t tilbage - uanset bankkonto)

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43

Cookie - John Hannover:
Hvis skat siger der er goodwill ved omdannelsen på 400.000 kr så må de vel være del af kapitalen i anskaffelseskursen?

Ja - men der er vel ingen goodwill i et ophørende selskab når driften ikke fortsættes eller sælges. Jeg bemærkede at lillarcor havde sat de 20000 kr i "". Så antager at det var udtryk for hvad der ville være tilbage til fordeling ved ophør.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
Hvis skat siger der er goodwill ved omdannelsen på 400.000 kr så må de vel være del af kapitalen i anskaffelseskursen?

Ja - men der er vel ingen goodwill i et ophørende selskab når driften ikke fortsættes eller sælges. Jeg bemærkede at lillarcor havde sat de 20000 kr i "". Så antager at det var udtryk for hvad der ville være tilbage til fordeling ved ophør.

forstået :) Ret klart at er der kun 20.000 til fordeling kan ikke mere beskattes, men hvor forsvinder de 400.000 kr goodwill så hen? 

Den der goodwill skat sætter til 400.000 ved omdannelsen - hvordan bogføres den ind i det nye selskab? 
Skal der tabes 380.000 for at der kun er 20.000 til fordeling - eller hvordan ved en omdannelse? Går de 400.000 ikke ind på en eller anden måde (du kan nok høre jeg ikke er helt med)

vh John H

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:41

Cookie - John Hannover:

Den der goodwill skat sætter til 400.000 ved omdannelsen - hvordan bogføres den ind i det nye selskab? 

Helt lavpraktisk så indgår de 400.000 i goodwill som et aktiv på lige fod med driftsmidler og hvad der ellers indskydes i det nye selskab. Modposten er en del af egenkapitalen.

Next step som skal forstås i sammenhæng med selve værdiansættelsen af aktiver, er den skattemæssige anskaffelsessum for aktierne i det nye selskab. Her trækkes de 400.000 fra igen.

Cookie - John Hannover:

Skal der tabes 380.000 for at der kun er 20.000 til fordeling

Ja, lidt firkantet sagt skal de tabes. Teknisk set bliver goodwill ned- eller afskrevet over resultatet og dermed bliver egenkapitalen tilsvarende mindre.

Det der skal beskattes, uanset om selskabet sælges eller lukkes, er det provenu som modtages fratrukket den skattemæssige anskaffelsessum.

NB: ovenstående er meget firkantet beskrevet, finesserne overlades til revisoren.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)