Hej eksperter Håber jeg har valgt det rigtige forum… Jeg ejer et I/S sammen med en kollega og vi er nu igang med at blive omdannet til ApS. Ideen var, at vi skulle omdannes skattepligtigt og med en goodwill på 50.000 hver. Nu vil SKAT dog ikke forhåndsgodkende denne goodwill, og i stedet vurderer de vores goodwill værdi til 400.000 - hvilket jo er væsentligt mere… Vores advokat/revisor foreslår derfor en skattefri omdannelse. Og nu kommer min (dumme) spørgsmål/antagelser ;) (Til info regner jeg i meget runde tal for forståelsens skyld) Som jeg forstår skattepligtig omdannelse, så skal vi betale SKAT en pose penge fra at gå fra I/S til Aps. I vores tilfælde 25.000 kr. hver hvis vores goodwill er på 100.000 kr (100.000 kr. / 2 ejere * 50% i skat). I tilfælde med en goodwill på 400.000 så er det jo pludselig 100.000 vi skal have op af lommen hver især Som jeg forstår skattefri omdannelse, så udskyder vi blot skatten til den dag vi lukker eller sælger firmaet? Så det vil sige, at hvis jeg om 4 år ikke gider mere, så lukker jeg firmaet ned og får en regning fra SKAT på 100.000? (400.000 kr. i goodwill / 2 ejere * 50% i skat) Er jeg helt på månen i min forståelse af hvordan det fungerer eller…? Jeg ved godt det måske er stillet lidt sort/hvidt op.. Goodwill er efter vores vurdering ret højt sat med 400.000, men det er en helt anden historie ;) |
Du forstår helt ret. Skattefri = som så meget andet - skatteudskydelse til salg eller lukning http://johnhannover.blogspot.dk/2016/12/omdanne-virksomhed.html
Jeres revisor kan jo godt gå i dialog med skat om størrelsen af goodwill, som regnes ud fra ret faste faktorer (bla.a overskud efter fradrag af "normal løn" mm)
vh John Hannover