Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af enkeltmandsvirksomhed, inden 50.000kr grænsen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 2. Sep 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære aminoer

Jeg har siden i januar 2017 haft et lille sidejob (fordrag + kursus / worskop) som har udviklet sig sådan at nu er min omsætning blevet til 46.300 og det ser ud til at den bliver til 70-80.000 inden året er slut. Indtil nu har jeg fakturet uden at indrage moms da, men da grænsen er 50.000 skal jeg fra nu oprette enkeltmandsvirksomhed og momsregistreres. Vil det have nogle konskvenser at jeg er så sendt på det, eller er det ligemeget lige så længe at det er gjort inden 50.000 omsætningsgrænsen.

mvh

aron2020

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven siger at så snart det er ÅBENLYST man vil overskride 50.000 kr omsætning på en hver 12 mdr periode frem og tilbage, så skal man registere

Jeg ville få gjort det hurtigt, men hvis skat mener du burde have indset det åbenlyst for tid siden, så vil resultatet kunne være moms og bod af al omsætning inden. Det er ikke først 49.999 uanset tid og så momsregistrering, det er når det er åbenlyst man vil komme over man skal registrere

OM der sker spor her aner jeg ikke, og du kan jo intet andet gøre heller, end bare nu at se at få momsregistreret hurtigst muligt og skulle der ske noget, så må du jo se om du kan sandsynliggøre det ikke tidl. var åbenlyst du ville kommer  over 50 t

Jeg plejer at sige, gør det når du rammer ca 4000 per måned i stabil omsætning der er let stigende - senest

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Sep 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John for dit hurtige svar.

Set i bagspejlet kunne jeg måske have set det komme. Men de kurser/workshop har været med 2-3 måneders mellemrum (4 i de hele) hvor jeg fik først for nogle uger siden lavet en aftale med et firma hvor jeg indgår ind i deres kursuskatalog som kursusholder. Det betyder flere kurser for mig. Noget som jeg kunne ikke have set komme for en måned siden.

vh aron2020

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Aron2020:

Tak John for dit hurtige svar.

Set i bagspejlet kunne jeg måske have set det komme. Men de kurser/workshop har været med 2-3 måneders mellemrum (4 i de hele) hvor jeg fik først for nogle uger siden lavet en aftale med et firma hvor jeg indgår ind i deres kursuskatalog som kursusholder. Det betyder flere kurser for mig. Noget som jeg kunne ikke have set komme for en måned siden.

vh aron2020

Lyder som fine argumenter - bare registrer så kan jeg ikke ud fra det du beskriver se nogen risiko - og tillykke med aftalen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Sep 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok lade mig momsregistrere bagud i tid, især hvis du har haft generelle udgifter inkl. moms i denne opstartsperiode. Hvis du har fakturaer, du endnu ikke har udskrevet, vil du også kunne lægge moms på disse.

Jeg ville også rådføre mig hos Skat. Hvis du selv henvender dig, bliver det som regel efter min erfaring betragtet positivt (det er rigtige mennesker af kød og blod, ikke et uhyre, som det ofte fremstår som). Dette især hvis du er førstegangserhvervsdrivende og kunne have fået 50.000 kr's-reglen galt i halsen.

Såfremt dine kunder er momsregistrerede, ville momsen jo så også gå lige op, set fra statens side. 

God vind med det!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Jeg ville nok lade mig momsregistrere bagud i tid, især hvis du har haft generelle udgifter inkl. moms i denne opstartsperiode. Hvis du har fakturaer, du endnu ikke har udskrevet, vil du også kunne lægge moms på disse
der er jo faktureret for noget med 40.000 uden moms og registrering bagud vil jo betyde at der nu skal svares moms af hele det salg. Man kan jo ikke registrere bagud når man har faktureret uden moms - for at få fradrag for købene, den går ikke. Jeg ville bare registrere nu som er inden de 50 t og så forklare mig bagefter hvis der kommer spørgsmål. Det vil ikke medføre nogen ekstra straf i min forventning - og spørger man risikerer man et svar man ikke vil ha

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Man kan jo ikke registrere bagud når man har faktureret uden moms - for at få fradrag for købene, den går ikke.

Nej, jeg mente fradrag for generelle "langtidsindkøb" af mikrofoner, højttalere, plakater hvad-ved-jeg. Nej, klart, man kan ikke trække moms fra direkte omkostninger ifb. salg, hvis man ikke er momsregistreret.

Jeg vil dog mene, at det må være en konkret vurdering, afhængig af udgifternes størrelse, hvis der altså har været nogen. Måske er det nemmeste og sikreste, som du siger, bare at tage den fra nu af.

Tilmeldt 2. Sep 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det Jørgen

/aron2020

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Nej, jeg mente fradrag for generelle "langtidsindkøb" af mikrofoner, højttalere, plakater hvad-ved-jeg. Nej, klart, man kan ikke trække moms fra direkte omkostninger ifb. salg, hvis man ikke er momsregistreret.

Og nej klart at man ikke kan trække omkostninger fra til "langtidskøb" inden registrering. Ved at fakturere uden moms har man jo netop tilkendegivet at man ikke driver registreringspligtig virksomhed. Der findes kun den løsning, som John nævner. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)