Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Financiering/køb af udlejningsbolig

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Godaften Amino
Vi sidder alle med drømme om at skabe det næste store imperium, at folk skal snakke om en, som de snakker om Mærsk, men alle store ting starter i det små. Jeg har før søgt megen inspiration og viden herinde fra, men lige til dette spørgsmål kunne jeg ikke finde noget specifikt nok til at det svarede på mit spørgsmål. 
Situationen er som følger: Jeg skal, sammen med min kæreste, flytte, men istedet for at leje har jeg fået overtalt mig selv til at det ville være en god ide at købe. Jeg er udmærket klar over at det ikke er noget nyt eller revolutionerende koncept jeg har fundet på, men hvorfor opfinde den dybe tallerken to gange når man blot kan nøjes med at optimere den lidt. 
Lidt om mig. 
Jeg er pt. igang med sergent uddannelsen (færdig d. 19 Jan). 
Økonomisk situation: på SU til d. 19 Jan, hvorefter K4 kontrakt træder i kraft (23.500kr.) Ingen udestående lån
Min kæreste er lige blevet optaget på tandlægestudiet og skal læse i København, derfor flytningen. (hvilket vil sige at hun også er på SU) 
Planen er at oprette et APS og indskyde 120.000kr. Denne virksomhed skal blot fungere som en investeringsvirksomhed og eje den/de bolig(er) som jeg har intentioner om at købe. 
Boligerne vi har kigget på har en pris på mellem 4.000.000-6.000.000kr. Den hurtige investor kan allerede nu se at regnestykket ikke går helt op. Med udgangspunkt i en bygning til 6.000.000 vil 120.000kr kun svare til 2%. Jeg forventer/håber at banken vil låne mig 80% som realkreditlån (med sikkerhed i boligen), hvorefter de 10-15% med stor sandsynlighed kan lånes som et erhvervslån, men til de resterende 8-3% (480.000-180.000) er jeg kommet lidt i tvivl om hvilken financieringsform der bedst ville kunne betale sig/hvilken en banken formentlig bedst vil kunne lide:
- Crowdlending (Flex Funding) 
- Privat investorer (familie eller ekstern investor) 
- Banken (helt konventionelt lån) 
Med banken menes det at banken, hvis de kunne se grundlag for det, ville låne mig/min virksomhed de resterende 3-8%, så banken altså i realiteten ville financiere 97% af bygningen. 
Tallene på boligen tillader en tilbagebetaling på 12.000-14.000kr om måneden (med potentiale for mere). Så der er grundlag for en god handel, hvis driften bliver optimeret lidt. 
Min pointe med opslaget her er ikke så meget at høre om hvorvidt boligudlejning er godt eller skidt, men mere for at høre om mine muligheder (om jeg måske har nogle finansieringsmuligheder jeg endnu ikke havde overvejet), men også lige så meget for at kunne lave en solid plan til når jeg tager op og snakker med min bank, for det sidste de vil må være at låne ud til en usikker ide. Jeg ser frem til at høre jeres tanker om min ide og om hvorvidt I ser potentiale/muligheder i den (selvom at informationen givet i dette opslag har været meget sparsom). 
Mvh. Jakob Jørgensen 
Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det behøver du ikke spekulere mere over, ideen er god nok, men de hårde facts er at banken/kreditforeningen vil belåne med ca 70 %, såfremt dette kan afdrages af selskabet indenfor en ca. 20 årig periode med en rente på 4 %.
Hvis du vil videre af den vej, så find nogle medinvestorer og køb en ejendom sammen.

Tilmeldt 12. Jul 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror kun du kan finansiere 60% af købet via realkreditlån. De resterende 40 er kontant eller via lån med højere rente.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

jcth:

De resterende 40 er kontant eller via lån med højere rente.

Men løsningen med lån til højere rente strider så mod betingelsen at selskabet selv kan forrente og afdrage realkredit lånet over ca. 20 år med 4 % rente..

Alternativt skal du over på noget flexfunding.. og så er renten noget højere. Så bedste forslag er find nogle medinvestorer.

Tilmeldt 17. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svarene

Jeg har selvfølgelig undersøgt mine muligheder inden jeg skrev mit opslag, men måske har jeg misforstået noget. Ifølge div. bankers oplysninger er de villige til at udlåne op til 80% af boligens pris, så længe at det er til boligudlejning (de 60% er hvis det drejer sig om erhverv, såsom butik mm.) Til realkreditlåner er boligen så bankens sikkerhed. Til de resterende 15-18% ville jeg kunne stille min egen indkomst som sikkerhed. Min indkomst kombineret med lejeindtægten ville banken så få som sikkerhed for at min virksomhed ville kunne forrente og afbetale lånet.

Bemærk dog at ejendommen uden tvivl ville kunne forrente og afbetale lånet uden min indkomst, men det acceptere banken formentlig ikke som sikkerhed? 

Jeg ved dog ikke om man må kombinere sin egen indkomst med virksomheden på den måde (nu hvor det er et APS)? Man kunne evt. blot skrive det som en månedlig investering, eller må man ikke det?

Mvh. Jakob Jørgensen 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)