Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder lyver angående "arbejdsskade" !!!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har haft en forretning med en enkelt medarbejder. Jeg har af økonomiske årsager måtte skrive en en fyreseddel til hende.

Men hun har nu lagt sag an mod mig da hun mener at hun har været skadet under arbejde hos mig. Hun har hverken ringet eller skrevet en besked til mig på dagen angående hendes "skade".  (Hun har åbenbart løftet noget tungt, og det har hendes knæ taget skade af).

Jeg har fyrret hende d. 10 oktober og hun har været hos lægen dagen efter d. 11 oktober. 

Jeg er 100 % på at hun lyver men hvordan står jeg i sådan en situation? Jeg er blevet bedt om at kommentere på sagen. Jeg har ikke haft en medarbejder sygeforsikring og står nu med dette. 

Altså jeg har ikke noget problem med at få en bøde for ikke at have en medarbejder sygeforsikring men jeg vil ikke betale for hendes "skade" når hun ikke er skadet hos mig. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58

Du står jo der, at det afhænger en del af den læge der undersøger. Det er jo ikke sådan at læger som udgangspunkt bare medvirker til løgn - det kan jo være uhyre besværligt for dem, da du og retten jo kan kræve second opinion med betaling. 

Det er ikke godt du ikke har haft den logpligtige arbejdsskadeforsikring. Det vil kunne koste minimum 5000 kr i bod + det beløb du måtte have sparet over seneste 3 år til ASK forsikrings fond (og driver du i selskabsform vil du selv blive medregnet som ansat uden forsikring)

Hvis lægen siger det er sket hos dig - og en evt "anden undersøgelse" ikke ændrer ved det, så vil du hænge på den selv og har jo ingen vej ud - men du får mulighed for at kræve en ekstra prøvning af, om det tyder på en skade sket under arbejde for dig. Har du først EN læges udsagn for at det er en nyere skade, så er den ikke god

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 23:11

Hej

For din egen skyld vil jeg anbefale at du rådføre dig med en advokat med speciale i ansættelsesret. 

Tilmeldt 29. Aug 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:23

Hej John tak for svar

Nu har lægen ikke decideret sagt at skaden er sket hos mig men at de kan konstaterer at hun har en skade på sit knæ. Hun har været sygemeldt i omkring et år og så været på arbejdsmarkedet herefter i 3 måneder. Men nu har hun det dårligt igen. Altså kunne hun ikke også have faldet på en cykel og slået sig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30

IceCF:

Hej John tak for svar

Nu har lægen ikke decideret sagt at skaden er sket hos mig men at de kan konstaterer at hun har en skade på sit knæ. Hun har været sygemeldt i omkring et år og så været på arbejdsmarkedet herefter i 3 måneder. Men nu har hun det dårligt igen. Altså kunne hun ikke også have faldet på en cykel og slået sig?

sagtens. Det er jo lægen der skal udtale en vurdering om hvorvidt der er tale om en sandsynlig arbejdsskade - som ikke nødvendigvis er, at hun er faldet, men ligeså godt kan være noget der er opstået over tid - ex er en muse albue en arbejdsskade, osv - det er ikke nødvendigvis en pludselig handling. Det er lægens vurdering der vil tælle hvis den anmeldes til ASK som arbejdsskade - og så er det mig bekendt ASK (som også er dem med den lovpligtige forsikring som afgør

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:20

Hej IceCF

Det er medarbejderen, der skal løfte bevisbyrden for,

at skaden er sket under arbejdet hos dig og IKKE dig,

der skal bevise, at skaden IKKE er sket under arbejdet

hos dig - og det gør en stor forskel.

Det er måske en rigtig god ide at få tegnet den lovpligtige

arbejdsskadeforsikring...

Fra Sofia
Tilmeldt 19. Apr 15
Indlæg ialt: 71
Fra  foxylex.dk Skrevet kl. 08:55
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23

Kasper Pape:
Det er medarbejderen, der skal bevise, at hun kom til skade på arbejdet.
Det er vel ikke ubetinget så enkelt

Arbejdsskade kan jo være alt fra tabt en blyklods over benet, til ensformigt arbejde der har belastet ryggen over tid, eller museskade osv osv

Det er vel først og fremmest en læge, som den ansatte går til, som hjælper med udfyldelse af anmeldelse til arbejdsskadestyrelsen ASK som derefter tager beslutning, i samråd med den skadesramte og arbejdsgiveren. 

Det er jo ikke sådan at en ansat altid kan bevise en skade er sket på arbejdet helt let. Du kan ha en pædagog der vrider om på et ben når et barn lige skal gribes fra en gynge. Det gør måske undt men først rigtigt en time senere MÅSKE så bevise er jo ikke altid lige til - at det ikke var hjemme. Det er en blanding af medarbejderens forklaring + arbejdspladsens + lægens vurdering, og normalt har arbejdsskade styrelsen jo ikke et stort problem med beviser og tager ansvaret over arbejdsskadeforsikring hvis alt peger den vej.

Problemet opstår jo hvis man IKKE har en sådan forsikring, hvor man som arbejdsgiver jo har helt andet incitament til at nægte, at det kan være noget med arbejdet. Her vil man kunne få både bod + betaling til forsikringskassen via ASK og et direkte ansvar til at betale for skadens virkninger og behandling.

ASK har mig bekendt en vis erfaring med, at arbejdsgivere uden den lovpligtige forsikring kan være lidt hurtige i aftrækket med at "DET passer ikke" hvor de som har forsikring jo ikke helt har samme interesse

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 21:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige for at for stå det korrekt, så er hun kommet tilskade den 10 oktober, samme dag som hun er blevet opsagt.

Og efterfølgerne har hun været sygemeldt, indtil for 3 måneder siden? Men hun har så desværre fornylig, fået det dårligt igen med hendes knæ.

Har hun været til en ny læge, siden hun for nylig meldte, at hun havde det dårligt igen, og dermed ikke var arbejde dygtig? og har den tidligere læge anmeldt arbejdsskaden til arbejdsbestyrelsen? Har hun fortalt den tidlige læge, at det var en arbejdsskade?

IceCF:
Hun har hverken ringet eller skrevet en besked til mig på dagen angående hendes "skade"

Der er 1 års frist til at anmelde en arbejdsskade (medarbejder) da nogle skader først er synlige senere end på tidspunktet hvor skader er sket, med mindre at det er erhvervs sygedomme, men lederen skal snarest og senest inden for 9 dage anmelde arbejdsskader og ulykker hvis det medføre en fraværs dag, men det skete jo angiveligt på hendes sidste dag...! Og hun har jo været til lægen dagen efter, formoder hun her kort efter anmeldte skaden hos dig og/eller at lægen anmeldte skaden til arbejdsstyrelsen. Læger har pligt til at anmelde arbejdsskader.

Jeg er lidt nysgerrig om hvad der står i hendes kontrakt og arbejde beskrivelse?

Dette kunne ligeså vel have sket i fritiden, som du formoder. Men er der en mulighed for, at dette kunne være sket i arbejdstiden?, Det behøver ikke, at være tungt løft, det kan også være forkert løft. Reglerne for at have en medarbejder forsikring, den er jo til for at hjælpe og dække begge parter, hvilke du nu sikkert har oplevet, desværre på den trælse måde.

Har du en fagforening der dækker dig som selvstændigt? I så fald henvend dig til dem. (men det formoder du ikke har, ellers ville du ikke spørge på Amino)

Jeg ville nok skaffe en advokat eller jurabekendt til at hjælpe mig, hvis jeg stod med dette dilemma. Evt ring til f.eks. Dana fagforening for selvstændige (eksempelvis). De vil sikkert ikke hjælpe dig, men måske de vil give dig, lidt vejledning til hvem, du kunne søge om råd hos. De ville i hvert fald lytte, da du kunne være en fremtidig kunde?, og kan forstille mig, at hvis du formulere din sag konkret og kort, så måske de giver et godt (gratis) råd. (måske, men et forsøg værd)

Mvh Allan

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)