Asco -> markedsføring er ganske rigtigt kendetegnet ved forsøget på at gøre opmærksom på sig selv uden at drukne blandt de øvrige, der forsøger det samme. Effektiv markedsføring behøver ikke at være dyrt. Blot innovativt, iøjenfaldende og nysgerrighedsvækkende.
Den med at løbe nøgen rundt i byen er måske ikke den bedste idé, men er i overført betydning det direkte symbol på effektiv markedsføring. Det er utraditionelt. Det er noget, folk vil tale om. Det er i den grad iøjenfaldende - selvom du ikke er Pamela Anderson.
For at give dig de bedste råd, bør du nok fortælle en hel del om din virksomhed - hvilke kundegrupper, du henvender dig til; hvordan du planlægger at håndtere kunder; hvad du vil lave og ikke mindst: din "point of difference".
Alle virksomheder har en "point of difference". Det er blot ikke alle, der er klar over, hvad den er. Du skal altså finde ud af, hvad der gør dig speciel - hvorfor kunderne skal vælge dig frem for konkurrenten. Hvis denne forskel ikke er "forskellig" nok, så må du altså overdrive den.
Eksempelvis kan det være, at du, modsat konkurrenterne, kører ud til kunden kl. 4 om natten mellem lørdag og søndag iført en "Captain PC Consultant"-dragt (den kunne være rød med et symbol for en PC på brystet og en lylla kappe). Det er specielt! Og vil sandsynligvis ikke blive taget seriøst meget længere end i markedsføringsperioden.
Jeg håber, at du forstår min pointe.
Billig / selvgjort markedsføring er derfor eksempelvis happenings, åbent hus, konkurrencer, give aways og meget mere. Ring til den lokale politistation og bed om lov til at sætte en stand op på dit lokalebutiksstrøg for en dags tid. Tilbyd forbipasserende en fin ballon og en gratis "konsulenttime" (hvis du altså er privatsupporter).
Send breve rundt til udvalgte kunder indenfor dit segment, hvor du fortæller om din ydelse - og giver dem et gavekort til gratis ydelser for et eller andet beløb.
Og så er der de sædvanlige: Opslag i den lokale brugsforretning. Omdeling af reklamer (få hjælp fra nogle skoledrenge). Telecanvas. Networking.
Tænk utraditionelt. Tænk uden for kasserne. Lav en brainstorm og sorter INTET fra! Først, når du har en masse idéer, så kan du begynde at sortere.
Vh
Peter
PS: Held og lykke!