Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring oprettelse af virksomhed IVS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Aug 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er sammen med min partner i gang med at oprette en IVS virksomhed, og der er nogle punkter vi er usikre på:

Jeg har læst noget om hvis kapitalen i virksomheden falder til under halvdelen, da skal der indkaldes til generalforsamling. Her har man 6 måneder maks. så vidt jeg har forstået. Kan min partner og jeg godt lade kapitalen falde under halv, hvis den stiger over igen ved salg af varer, inden der er gået 6 måneder?

Hvis vi skal holde generalforsamling, hvad indebærer dette da?

Desuden vil i anbefale nogen revisionsselskaber der er specielt egnede til nyopstartede virksomheder?

Jeg håber at i kan svare på mit spørgsmål!

Mvh

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du har ret i at der er regler om dette, men det er ikke noget du skal tage alt for hårdt. Reglerne er hovedsageligt lavet til de selskaber, hvor der ikke er sammenfald mellem ejer og direktion. Hvis man konstatere at mere end halvdelen af egenkapitalen er tabt, så har direktionen pligt til at underrette ejerne om dette. Der skal herefter formuleres en plan for hvorledes egenkapitalen forventes retableret.

Jeg mener dog ikke det er noget I skal bekymre jer om lige nu, der er mange andre ting som I bør fokusere på. I forhold til underskud/tab med mere, så skal I hellere fokusere på jeres likviditet.

Hvis I har flere spørgsmål eller skal have hjælp med jeres IVS, så kan I bare ringe.

Mvh. Anders Bærentzen

registreret revisor

50 50 34 60

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Bærentzen:

Hej

Du har ret i at der er regler om dette, men det er ikke noget du skal tage alt for hårdt. Reglerne er hovedsageligt lavet til de selskaber, hvor der ikke er sammenfald mellem ejer og direktion. Hvis man konstatere at mere end halvdelen af egenkapitalen er tabt, så har direktionen pligt til at underrette ejerne om dette. Der skal herefter formuleres en plan for hvorledes egenkapitalen forventes retableret.

Jeg mener dog ikke det er noget I skal bekymre jer om lige nu, der er mange andre ting som I bør fokusere på. I forhold til underskud/tab med mere, så skal I hellere fokusere på jeres likviditet.

Hvis I har flere spørgsmål eller skal have hjælp med jeres IVS, så kan I bare ringe.

Mvh. Anders Bærentzen

registreret revisor

50 50 34 60

Nu kan manglende overtrædelse straffes med bøde efter § 367, ligesom revisor skal gøre opmærksom på den manglende overtrædelse i sin påtegning (antager dog ikke i har revision, så det er mindre væsentligt), så jeg vil nu ikke sige de skal bagetelisere det. Særligt når det kun tager 5 min at opfylde kravene.

Kort fortalt er det eneste som der skal gøres, at indkalde til en generalfosamling med din partner og dig (og evt. andre aktionærer), redegøre for hvorledes man forventer, at reetablere egenkapitalen og nedfatte dette på et referat. Er jeres forventning, at kunne reetablere egenkapitalen ved egen vinding for salg af varer så er det helt fint og det, som i skriver i referatet. Denne øvelse behøver ikke tage mere end 5 min og koste jer en kop kaffe til hver, men så har i dokumentationen på, at det er gjort. Selve referatet skal blot indeholde 3 punkter: 1) Valg af dirigent, 2) Reetablering af egenkapitalen, 3) eventuelt. I bør kunne finde skabeloner til dette via google.

p.s. husk evt. køb af varer ikke er en omkostning førend varen sælges.

I skal ligeledes være velkommen til, at kontante mig for et uforpligtende møde. Jeg sidder i vores afdeling for små selskaber, med kontor i Hillerød.

/Christian

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)