Jeg overvejer at importere nogle musemåtter fra Kina og har i den forbindelse modtaget en RoHS rapport på 7 sider fra producenten, samt en 16 siders REACH rapport. Begge rapporter ser i mine øjne helt legitime ud og omhandler den samme vare (musemåtte), dog i forskellige farver.
Skal jeg således blot påtrykke et RoHS & REACH logo på emballagen, samt sørge for, at de pågældende rapporter vedlægges musemåtterne, når de skal fragtes fra Kina til Danmark? - Eller er det mere kompliceret end som så med de tilladelser?
Det lyder da lidt mærkeligt med RoHS report da det regulere bruger af visse farlige stoffer indenfor Elektronik. Hvordan kan du vide at reporterne er ægte, Kinesere har jo jo med at synde.
Jeg har bemærket et RoHS logo på flere andre musemåtte emballager her i DK, så jeg må jo gå ud fra, at det er normal kotyme at få med? Men det er måske slet ikke nødvendigt?
Mht. REACH, så ved jeg ikke om det skal med eller ej? Jeg har ikke set det benyttet på andres emballage her i EU, så det er muligvis helt overflødigt?
Kineserne ganske rigtigt en tendens til at fifle lidt med tingene, derfor er jeg heller ikke 100% tryg ved situationen, men vil dog på den anden side også meget gerne slippe for selv at skulle betale for en RoHS rapport... Jeg sender dig gerne rapporten Ravn for din vurdering, hvis du kan overskue et hurtigt skimt henover den med kyndige øjne?
Jeg har boet og arbejdet i Asien i mere end 10 år, og jeg ville aldrig stole udelukkende på den dokumentation producenten giver dig. I sidste ende er du ansvarlig, ligemeget i hvor god tro du var. Det er i sidste ende dit ansvar at produktet du importerer overholder alle krav.
Hvis du ikke stoler 100% på producenten, så findes der masser af firmaer og freelance konsulenter som kan hjælpe dig med at lave en "due diligence" på den dokumentation du får fra producenten. Jeg har selv brugt Intertek tidligere (http://www.intertek.com/rohs/compliance-assurance/), men der findes rigtig mange andre firmaer som kan levere den samme service.
Nej, jeg må da også indrømme, at jeg har mine betænkeligheder... Men det er jo et ret simpelt produkt, jeg vil indføre, uden nogen form for elektronik eller batteri osv, så jeg håbede, at det måske kunne lette tilladelses-byrden en anelse ?
Er der nogen der har et bud på, hvad det ca. vil koste, at få et enkelt produkt testet og RoHS godkendt hos Intertek eller lign. ?
Hvis det er RoCH mærket, så er der også et CE mærke, dermed må det stå i rapporten, hvem der har CE testet det (hvilket firma).
Kig på firmaet der har gjort dette for at verificere dem, og kontakt så dem for at verificeret denne rapport. Producenter må ikke selv CE. godkende deres produkterne. Højst sandsynligt så er det et europæsisk firma, som f.eks det danske Teknologisk Institut, nederlandske SGS, engelsk KIWI, osv. osv.