Hej Amino. Jeg har en lille plan om at udleje boliger erhvervsmæssigt og er i gang med at afklare forskellige tvivlspørgsmål jeg har. Jeg er 30 år og tjener ca. 750.000 om året igennem mit arbejde, så jeg har ikke brug for den ekstra indkomst i øjeblikket, men længere nede a vejen er planen at jeg har noget friværdi i ejendommene som jeg kan realisere og polstre mit otium med. Et spørgsmål jeg har er: Er det ikke oplagt at jeg opretter et selskab? Jeg har jo ikke brug for lønnen til mig selv i øjeblikket, og så kan jeg lade pengene stå i selskabet og "kun" betale 22% i skat af overskuddet (hvis det lykkes at lave noget overskud Hvis vi nu siger at jeg om 30 år sælger ud og har 2.000.000 i egenkapital i selskabet, og al omstæning stopper, fordi ejendommene er solgt og jo ikke bringer husleje ind mere. Og jeg så begynder at udbetale egenkapitalen til mig selv som løn a f.eks. 500.000 om året i 4 år, så viser selskabet et underskud på 500.000, og som jeg forstår det, så bliver der ført 22% tilbage fra SKAT og til selskabet, fordi det jo viser underskud nu. Er det korrekt forstået? Eller er det er uholdbar sammensætning? Håber spørsmålene giver mening og ser frem til jeres svar :) go dag! |
Jeg giver lige mit besyv inden John Hannover (forhåbentlig) kommer på banen med et uddybende svar.
Prøv og læs lidt om VSO - Virksomhedsskatteordningen. Der har du muligheden for at spare op i dit VSO, nøjagtig som i Holding, men du kan købe ejendommene i privat regi.
Din beregning på 500.000 kr/året i 4 år ligner nærmere udbytte betaling af Egenkapitalen. Således sker der ingen modregning og du betaler udbytte skat, 27% ved udlodning.