I Norge har man en reklamationsret (reklamasjonsrett) på 2 - 5 år afhængig af varen og en fortrydelsesret (angrerett) på 14 dage.
Forbrukerkjøpsloven § 27:
"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
Du må ikke stille dine kunder (forbrugere) dårligere end den ufravigelige lovgivning i deres hjemland, jf. romkonventionen artikel 5
det glæder jo formodentlig ikke for Norge da de ikke er medlem af EU, så her må det være den danske lovgivning der gælder.
Der står ikke noget i konventionen om, at reglen kun gælder forbrugere i andre medlemslande. Jeg er derfor af den opfattelse, at de norske regler gælder, men det er et interessant spørgsmål, som jeg håber bliver besvaret af en anden bruger.Jeg fandt følgende tekst vedrørende romkonventionens artikel 5 på en hjemmeside:
"...Forbrugeren er bl.a. beskyttet af de danske regler, hvis en udenlandsk sælger har markedsført sig mod det danske marked. Hvis hjemmesiden er på dansk, priserne danske, og hvis der er mulighed for levering i Danmark, vil der normalt være tale om en sælger, der henvender sig til danske forbrugere, hvorfor sælgeren skal overholde såvel den danske forbrugeraftalelov og købelov..."
Jeg vil antage at da sælger ikke forstår indfotoldning i Norge må det være de danske regler der gælder.
Hvis du er meget interesseret i spørgsmålet kan du enten spørge hos folketinget EU oplysning, som er meget kompetente og hjælpsomme, svare normalt indenfor få dage.
Alternativt må eksportrådet under udenrigsministeriet kunne belyse spørgsmål, de er jo til for at hjælpe danske virksomheder med eksport.