Jeg har tidligere mistet penge på en kunde der fik kredit og gik konkurs. Jeg fik via kurator på konkursboet i sin tid besked om, at jeg som sælger der tillader mine kunder at købe på kredit.
Nu er jeg havnet i den situation, at min største kunde har lagt en meget stor ordre i forhold til hvad de plejer. Kunden har en pletfri betalingshistorik gennem de sidste 2 år, så jeg har ingen grund til at mistænke, at de ikke betaler til tiden. Det forholder sig dog sådan, at den ordre kunden netop har lagt er så stor, at den kan bringe min forretning i økonomiske vanskeligheder hvis det utænkelige skulle ske, og de gik konkurs.
Kunden har 21 dages kredit Uden forudbetaling.
Er der noget jeg kan gøre for at sikre mig, at såfremt kundeN ikke betaler eller går konkurs, kan jeg hente mine varer igen?
Du kunne jo også fremlægge din problem stilling for din kunde, og derved anmode om 50/50 betaling, nu ved jeg self. ikke hvad du laver, men inde for min branche er det ikke unormalt, vi henter så også vare for min 200.000kr ad gangen, så det kan godt være lidt meget at have ude at svømme ligepludselig.
Det er rigtigt Ravn - men det fortæller lidt om hvordan virksomheden klarer sig og egenkapitalens udvikling, hvis det er et AS eller Aps, og ikke noget hvis det er privat ejet.
Det er vist også muligt at downloade seneste årsrapport, men det bliver jo på mange måder en vurdering
Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.
min største kunde har lagt en meget stor ordre i forhold til hvad de plejer. Kunden har en pletfri betalingshistorik gennem de sidste 2 år, så jeg har ingen grund til at mistænke, at de ikke betaler til tiden. Det forholder sig dog sådan, at den ordre kunden netop har lagt er så stor, at den kan bringe min forretning i økonomiske vanskeligheder hvis det utænkelige skulle ske, og de gik konkurs.
Jeg har selv prøvet det samme dog var det ikke en stor kunde, men jeg fik en ordre på meget mere end normalt. Jeg hade en fornemmelse, så jeg havde ikke travlt. Kunden rykkede og efter 8 dage var "kunden" under konkursbehandling. Jeg tabte ikke noget.
Nu kender jeg ikke dit område og varer. Men hvis du ved om der leveres fra andre større, såååee.... lyder det spøjst.
Og som en skriver forsikring mod dette, men det koster. Brug din mavefornemmelse. Det gør jeg.
Havde det været mig, havde jeg nok ændret betalingen til en 50/50 løsning eller 25/75 løsning. Det er simpelthen for risikabelt i min verden at have så mange penge ude at svømme at det ville kunne bringe din virksomhed i problemer. Forklar dem din problemstilling, de fleste plejer at forstå det så :)
Havde det været mig, havde jeg nok ændret betalingen til en 50/50 løsning eller 25/75 løsning
Umiddelbart lyder det sop en god ide set fra sælger side, men absolut ikke fra købers side, da det pludselig nu er køber der bære en del af risikoen i tilfælde af at sælger ikke levere eller går konkurs.