Vi har i vores virksomhed et produkt, hvor vi efter en "indbetaling på banken", tager et bestemt beløb af dette og placerer i markedsføring. Tænk f.eks. at man betaler 10.000 kr, hvorefter at 7.500 kr placeres i direkte markedsføring (direkte omkostning for omsætningen).
Hvordan får man et fornuftigt overblik over dette?
Min plan ved at gøre følgende:
Ved hver indbetaling, tage X% af beløbet - lad os sige 7.5k ud af 12.5k (de 10k + moms)
Oprette en konto i e-conomic der kaldes "Hensættelse - Direkte markedsføring"
Oprette en postering mod denne hensættelse
Det jeg så er i tvivl om er 2 ting:
1) Er det korrekt at bruge hensættelser på denne måde? 2) Hvad bør bruges som mod-konto i min hensættelse (er det den konto hvor selve omsætningen er placeret på?)
I ønsker at hensætte penge til kommende markedsføring, det kan kun gøres ved at i opretter en bankkonto der hedder Direkte markedsføring, det er i nød til ellers vil den første bankkonto ikke stemme efter det du skriver. Der er ikke nogen modkonto. I kan kalde den nye konto hvad i vil, husk man må først bogføre i resultatopgørelsen når udgiften er afholdt.
Hensættelser vil man normalt opfatte som noget der resultatmæssigt hensættes til senere behandling. Det kunne være forudbetaling af noget du får betalt i 2017 men er forpligtet til at udføre i 2018 Det kan man ikke med markedsføring fremadrettet - så det må ikke påvirke resultatet. Du kan godt lave en ny bankkonto og flytte fra den ene til den anden så er det bank mod bank bare
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER