Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af forretning - hvad med skatten?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine venner skal indgå et partnerskab omkring sin forretning, som er igangværende allerede. I den forbindelse skal partneren lægge et beløb på 100.000 kr. for at komme ind i forretningen. Mit spørgsmål er så, hvor meget skat skal han betale af beløbet?

Forretningen har ikke kørt særligt længe (6 måneder), og indtjeningen har ikke været så høj, men alligevel har det været muligt for ham at trække ca. 5.000 kr om måneden ud til de mest nødvendige private udgifter.

Det vil altså sige, at han i de 6 måneder har tjent 6*5.000 = 30.000 kr. + de 100.000 kr. fra partneren - hvor meget skat skal der betales af det? Der er et personfradrag på 45.000 iflg. SKAT.

Der vil højst sandsynligt ikke komme mere indtægt i år.

 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingenting af indskudet, er det et enkeltmands bliver det et I/S.

Hvorfor lige 100.000, det er jo ikke sikkert at forretningen er 100.000 værd, Hvor stor en andel køber han og dermed af overskuddet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Ingenting af indskudet, er det et enkeltmands bliver det et I/S.

Mener du at de 100.000 kr. er skattefri?
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg da mene, han køber jo en del varelager driftmatriel mm, som ejeren har betalt som han bare får refunderet. IKKE

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må vel udgå fra at med (muligt) overskud 5000 per måned så er der en de goodwill - Hvis driftsmateriel er afskrevet så vil der jo også opstå overskud til skat.  Hvis der er et varelager så må det naturligvis indgå som solgt og så mod lagerværdi og hvis korrekt bogført ikke noget til skat

Alt andet lig skal sælger regne med skat af formentlig en god del af prisen og måske det er klogt at få en med lidt forstand på goodwill til at se på det så konsekvenser er kendte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)