Jeg har et spørgsmål om et samlevende par. De driver begge virksomhed i personligt regi.
Den ene virksomhed vil gerne låne penge ud til den anden virksomhed, kan dette gøres rente frit? Er der betingelser for udlån der skal være opfyldt?
De bruger begge virksomhedsskatteordningen, men der er ikke noget opsparet overskud.
Mvh Martin
hej Martin,
Der kan ikke lånes penge ud fra en personlig virksomhed, med mindre det er selve virksomhedens aktivitet at låne penge ud!
Den eneste måde i (lovligt) kan overføre penge er ved at hæve dem i den ene virksomhed også indskyde dem i den anden.
Nu ved jeg ikke hvad pengene skal bruges til i den virksomhed som skal modtage pengene? Men der er måder hvorpå man kan undgå hævninger; eksempelvis lade den virksomhed med likvidere købe aktiver og udleje dem til den anden virksomhed, det kan også være du i din VSO har enten hensættelser til senere hævning eller en mellemregning?
I alm personlig virksomhed kan man jo ikke have renter - Renter ses skattemæssige som private og fragår i skatteregnskabet. De må låne alt det de vil, men jeg kan ikke se det er muligt at tage renter ind i personlig virksomhed alm personlig virksomhed er nettorenter personlige som kapitalindkomst beskatning og i f.eks VSO vil der vel være tale om en hævning i hæverækkefølgen osv
De bør nok bare holde det i privaten - og så MÅ de jo godt have renter bare de så opgiver det til skat - herefter kan de jo så skyde pengene ind hver især i virksomheden
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis der anvendes VSO kan du kun have decidere udlån hvis der er tale om indehaveren har udlån af penge som næringsvej.
Har reglerne ændret sig de sidste par år? Vi skal kun et par år tilbage for at erhvervsmæssig lån kunne ske udenom hæverækkefølgen. I de bindende svar som Skatterådet afgav da var der ikke krav om at udlånet skulle ske som næring. Der var det nok at der var en forretningsmæssig begrundelse.
Iøvrigt enig i at hvis det alene er samlivsforholdet der begrunder lånet så kan det ikke ske udenom hæverækkefølgen.
Hvis der anvendes VSO kan du kun have decidere udlån hvis der er tale om indehaveren har udlån af penge som næringsvej.
Har reglerne ændret sig de sidste par år? Vi skal kun et par år tilbage for at erhvervsmæssig lån kunne ske udenom hæverækkefølgen. I de bindende svar som Skatterådet afgav da var der ikke krav om at udlånet skulle ske som næring. Der var det nok at der var en forretningsmæssig begrundelse.
Iøvrigt enig i at hvis det alene er samlivsforholdet der begrunder lånet så kan det ikke ske udenom hæverækkefølgen.
Nej jeg er ikke af den opfattelse reglerne har ændret sig og ja, jeg burde nok have tilføjet at erhvervsmæssige lån under særlige betingelser kan indgå i en VSO.
Men i praksis (er det min opfattelse) at disse erhvervsmæssige udlån er så sjældne og nærmest aldrig godkendes hos Skat, at der de facto nærmest er tale om en tilstand hvor de ikke er tilladte.
betingelsen der skal opfyldes er som bekendt "kan udlånet anses for et normalt led i virksomhedens drift" og den betingelse er (efter min opfattelse) ekstrem svær, hvis ikke nærmest umulig, at få godkendt.