Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejemål, husdyr sanktioner?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har desværre tidligere på året fået en lejer ind i et af mine lejemål som er utilregnelig på nogle punkter herunder huslejeindbetalinger og overholdelse af aftaler.

Nu har én anden familie i et andet lejemål i ejendommen klaget over at hun holder hund i lejemålet. Det har jeg været ude at påtale overfor vedkommende, dog uden at måtte komme ind i lejemålet. Forklaringen var at hun havde huset fuld af gæster og at hunden var hendes venindes som var meget på besøg.  

Nu har den nævnte familie så påtalt at situationen med vedkommende og dennes hund er så chikanerende at de ønsker at flytte hvis ikke der sker noget. Derfor skal jeg have lavet en skriftlig sanktion til hende. Der står i lejekontrakten at hun ikke må holde hund og det har stået klart helt fra start,

Jeg har ikke kunne finde nogle templates på en sådan sanktion, så har ikke lige nogen anelse om hvilken tidsfrist hun skal gives og hvor hård sanktionen må være.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal give lejer en skriftlig advarsel, hvis det ikke allerede er sket jfr. lejelovens Kapitel XII A.

Hvis det fortsætter, kan du anvende lejelovens § 93 G og ophæve lejemålet som misligholdt.

Giv den lejer som klager besked om hvad du foretager dig.

Evt. kan jeg hjælpe dig med at skrive, så der bliver lagt mere vægt på henvendelsen.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, det var lige netop §93 G jeg søgte efter.


Jeg har tænkte mig at sende følgende afsted:

"
Advarsel om husdyr.

Da det er kommet til vores kendskab at der holdes husdyr i lejemålet fremsendes hermed påkrav om at bringe dette iorden snarest. Det er ikke tilladt j.f. lejekontrakten at holde husdyr ej heller at passe husdyr uden forudgående aftale med os.

Når du som lejer tilsidesætter dine pligter til at iagttage god skik og orden i ejendommen, eller dine forhold er til ulempe for ejendommen og dens beboere, kan vi være nødsaget til at ophæve dit lejemål såfremt dette ikke bringes iorden senest 8 dage fra varslingen, af 08.08.2017, jf. leveloven § 93 G med hjemmel i § 79B stk. 2.

Bemærk venligst at du med en ophævelse vil påkræves at flytte ud omgående, samtidigt med at du fortsat vil hæfte for husleje og alle andre økonomiske forpligtelser lejeperioden ud.
"

Eneste jeg tænker jeg mangler er en hjemmel til at tjekke om forholdet er bragt i orden efter de 8 dage?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter lejelovens § 54, så har udlejeren følgende ret til at kræve sig adgang til det lejede: "Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.". 

Nu sidder jeg desværre ikke på kontoret og kan derfor ikke tjekke retspraksis, hvorfor Jørgen muligvis har et kvalificeret bud ud fra hans erfaring. Personligt (og det bygger udelukkende på erfaring og formålstjenelig tankegang) er min vurdering, at det som udgangspunkt burde være muligt for dig at inspicere det lejede. Lejer misligholder lejeaftalen og holder dyr i lejemålet. Husk dog naturligvis, at det lejede er lejers private område og du naturligvis skal forholde dig korrekt (hvilket jeg ikke er i tvivl om, at du gør), så det ikke pludseligt bliver en sag om husfredskrænkelse. 

Såfremt du får svært ved at "komme efter" lejer vedr. dyr i lejemålet, har du også mulighed for at ophæve lejemålet grundet manglende betaling af husleje (du nævner, at udlejer er utilregnelig her). Ophævelse kan ske efter lejelovens § 93, stk. 2, jf. stk. 1, litra a. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Kenneth

Jeg foreslår at du ændre første afsnit til følgende:

"Efter klage fra anden beboer i ejendommen, skal jeg hermed fremsætte påkrav om at det konstaterede hundehold omgående og inden 8 dage, bringes til ophør.

Ifølge lejeaftalen er det ikke tilladt at holde eller passe hund eller husdyr uden forudgående skriftlig tilladelse fra udlejer. Det bemærkes at en sådan tilladelse ikke vil blive givet."

Det er min erfaring at det ikke fører til noget hvis du varsler en besigtigelse efter de 8 dage. Da lejer er forberedt, vil alle spor af hundehold blive fjernet den dag du besigtiger. Du kan ikke bar komme brasende for at besigtige.

I stedet skal du alliere dig med beboeren som har klaget og bede dem om at observere og rapportere hvis hundeholdet fortsætter efter 8 dage.

Måske kan den beboer som klager, skaffe kontakt til andre beboere som er utilfredse med hundeholdet og tillige bede dem hold øje og rapportere til dig.

Prøv at se om ikke det virker.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Jeg foreslår at du ændre første afsnit til følgende:

"Efter klage fra anden beboer i ejendommen, skal jeg hermed fremsætte påkrav om at det konstaterede hundehold omgående og inden 8 dage, bringes til ophør.

Ifølge lejeaftalen er det ikke tilladt at holde eller passe hund eller husdyr uden forudgående skriftlig tilladelse fra udlejer. Det bemærkes at en sådan tilladelse ikke vil blive givet."

Det er min erfaring at det ikke fører til noget hvis du varsler en besigtigelse efter de 8 dage. Da lejer er forberedt, vil alle spor af hundehold blive fjernet den dag du besigtiger. Du kan ikke bar komme brasende for at besigtige.

I stedet skal du alliere dig med beboeren som har klaget og bede dem om at observere og rapportere hvis hundeholdet fortsætter efter 8 dage.

Måske kan den beboer som klager, skaffe kontakt til andre beboere som er utilfredse med hundeholdet og tillige bede dem hold øje og rapportere til dig.

Prøv at se om ikke det virker.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

Hej Kenneth

Jeg foreslår at du ændre første afsnit til følgende:

"Efter klage fra anden beboer i ejendommen, skal jeg hermed fremsætte påkrav om at det konstaterede hundehold omgående og inden 8 dage, bringes til ophør.

Ifølge lejeaftalen er det ikke tilladt at holde eller passe hund eller husdyr uden forudgående skriftlig tilladelse fra udlejer. Det bemærkes at en sådan tilladelse ikke vil blive givet."

Det er min erfaring at det ikke fører til noget hvis du varsler en besigtigelse efter de 8 dage. Da lejer er forberedt, vil alle spor af hundehold blive fjernet den dag du besigtiger. Du kan ikke bar komme brasende for at besigtige.

I stedet skal du alliere dig med beboeren som har klaget og bede dem om at observere og rapportere hvis hundeholdet fortsætter efter 8 dage.

Måske kan den beboer som klager, skaffe kontakt til andre beboere som er utilfredse med hundeholdet og tillige bede dem hold øje og rapportere til dig.

Prøv at se om ikke det virker.

Mvh Jørgen

Seriøst god hjælp det der! :)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Der må jeg tage hatten af Jørgen. Fantastisk og yderst skarp hjælp. 👍😀

Syntes godt nok at "God karma" knappen skulle indføres igen 👍


Kunne det være jeg burde nævne hvilke paragraffer der gør dig gældende og at hun ved ophør fortsat hæfter i opsigelsesperioden såfremt den ikke kan udlejes til anden side?

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først når du ser hvordan hunde-lejer  reagerer og om hun tør fortsætte med hundehold, skal du tage stilling til hvad der skal stå i en ophævelse af lejemålet.

Normalt skynder ulovlige hundeholdere sig at skille sig af med dyret for ikke at miste boligen, så jeg tror ikke du får brug for en ophævelse af lejemålet.

Du er velkommen tilbage, evt. på PB med tekst til evt. ophævelse hvis konen ikke besinder sig.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)