Hej, Et lidt atypisk spørgsmål måske: Sagen er den, at jeg godt kunne tænke mig at leje et kontorlokale fremfor at sidde og arbejde hjemmefra. Jeg har til gengæld et deltidsarbejde ved siden af min virksomhed med en fin indtægt, hvorfra jeg sagtens vil kunne betale denne kontorleje. Er naturligvis klar over at det bliver inkl. moms hvis det er. Må man gerne betale kontorlokale-leje til udlejer med penge der overføres fra min private konto - i stedet for at skulle ud i at lægge ud for selskabet, dvs. overføre midler til driften ved en bankoverførsel og på den måde skabe en mellemregning. Altså; Kan man klare kontorlejen for ens virksomhed som privatperson og ligesom holde det adskilt indtil jeg via virksomhedens indtjening kan klare det på den måde? Men er der regler for dette? Der er tale om et ApS. Mvh |
Du bliver nødt til at køre det over mellemregning hvis du vil have regningen ind i dit ApS (og det skal stå for lejen) Hvis det var et udlæg så kunne du tage det som udlæg kort gæld - men er det noget lidt længere varende, så vil det jo ligne et lån, og I så fald bør du oprette et lille lånebrev og der SKAL lovpligtigt beregnes markedsrente fra selskabet til dig som hovedaktionær (ofte 4-10%)
I ApS er mellemregningen altid kun fra ejer til selskab og aldrig den anden vej og den ligger under kortfristet gæld for selskabet
Der er ikke altid moms på erhvervsleje vil jeg tilføje men det har ikke med sagen at gøre, blot fordi du selv nævnte moms
vh John Hannover