Hej Emil og Hans
Tak for modspillet.
Jeg anerkender jeres ræsonnement - det kan godt være at jeg skulle holde mig til salg og marketing, som er det jeg er bedst til. Men jeg vil alligevel vove pelsen, for der er naturligvis en forklaring på at folk opretter og lukker egne selskaber indenfor kort tid – og jeg kan ikke forestille mig andet end at formålet er at betale færre penge i skat.
Lad mig prøve at bringe en joker ind i kortspillet: Offshore selskab på eksempelvis British Virgin Islands (Jomfruøerne) – et af de såkaldte skattely.
Fordelene er mange f.eks:
* Stiftelse og registrering er relativt billigt og hurtigt.
* Indtægter der ikke er tjent i BVI (British Virgin Islands) beskattes ikke.
* De lokale myndigheder fører ingen kontrol med IBC (International Business Companies)selskaber, og der skal således ikke udarbejdes
regnskab.
* Fortrolige person data registreres ikke, ligesom der er fuld anonymitet om dette udadtil.
* BVI IBC-selskaber kan ledes fra overalt i verden.
Lad os med dette in mente gå tilbage til eksemplet med skobutikkerne.
I min første skobutik har jeg et overskudslager svarende til 100.000 kr. Disse mange sko er købt og betalt og jeg kan derfor trække 100.000 kroner fra i regnskabet ved lukning af selskabet.
Herefter forærer jeg skoene til "min rejsende onkel Mac" der driver et offshore selskab på Jomfruøerne ("min rejsende onkel Mac" = mig selv, men jeg har jo fuld anonymitet).
Ved opstart at ny tøj/sko-butik køber jeg skoene fra offshore-selskabet for 100.000 kr. Det vil sige jeg bogfører en udgiftspost på 100.000 kroner i regnskabet i tøj/sko-butikken og overfører de 100.000 kr. til offshore selskabet. Dermed har jeg scoret mig endnu et fradrag på 100.000 kroner.
Kan I følge mig?
På Jomfruøerne fører de lokale myndigheder ingen kontrol med IBC selskaber, og jeg skal derfor ikke udarbejde et regnskab for offshore selskabet.
HIT ME! 
Morten